
Nio av tio anställda på landets museer och konsthallar tycker att uppdraget inte kan utföras på grund av urholkade anslag. – Sverige befinner sig i en akut kulturkris, säger Anna Troberg, förbundsordförande för fackförbundet DIK.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad tycker du är roligt med att måla, sjunga, spela teater eller dansa?
- Varför tror du att det är viktigt med musik, böcker och teater i samhället?
- Vad skulle du sakna om det inte fanns konserter, bibliotek eller museer?
Årskurs 4–6
- Vad betyder kultur för dig – till exempel musik, böcker, film eller teater?
- Varför tror du att det är ett problem om det blir mindre pengar till kultur i Sverige?
- Hur påverkas vi människor om det finns färre platser där vi kan uppleva kultur?
Årskurs 7–9
- Varför är kultur viktigt för samhället, även om det inte alltid ger pengar tillbaka direkt?
- Hur tror du unga påverkas om tillgången till kultur som teater, musik eller fritidskurser minskar?
- Vem har ansvar för att kulturen får finnas och utvecklas – politiker, medborgare eller båda?
Gymnasiet
- Hur påverkar ekonomiska nedskärningar till kulturen det demokratiska och kreativa utrymmet i ett samhälle?
- Kan man försvara kultursatsningar i tider av ekonomisk kris – varför eller varför inte?
- Vilken roll spelar kultur för identitet, sammanhållning och yttrandefrihet i ett demokratiskt samhälle?