Vapenvilan mellan Israel och Hamas har gått in i sin första fas. Vägen mot den tredje och sista kan dock bli snårig. – Det finns egentligen inget förtroende mellan parterna, säger Mellanösternexperten Alexander Atarodi.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad är fred? Hur känns det när människor är sams istället för att bråka?
- Varför är det viktigt att hjälpa varandra? Hur kan länder och människor samarbeta för att lösa problem?
- Hur kan vi skapa lugn i skolan? Vad kan vi göra om det blir bråk i klassen eller på rasten?
Årskurs 4–6
- Vad betyder vapenvila? Varför är det bra att länder slutar bråka och försöker prata med varandra istället?
- Hur kan man lösa konflikter utan att slåss? Vad kan vi lära oss om att hantera bråk genom att prata istället för att använda våld?
- Vad kan barn göra för fred? Hur kan vi bidra till att skapa en bättre värld, även om vi är unga?
Årskurs 7–9
- Hur kan en vapenvila påverka människors liv? Vad tror du händer med de som bor i områden där det har varit krig?
- Vad krävs för att skapa en långvarig fred? Varför tror du att det ibland är svårt för länder att komma överens även efter en vapenvila?
- Vilken roll har andra länder och organisationer? Hur kan FN eller andra länder hjälpa till att skapa fred mellan länder som har bråkat?
Gymnasiet
- Vilka hinder finns för en varaktig fred? Vad tror du kan försvåra att en vapenvila leder till en långvarig lösning?
- Hur kan diplomati ersätta våld? Vilken roll spelar samtal, förhandlingar och internationella samarbeten i att förebygga konflikter?
- Hur påverkar krig och vapenvilor resten av världen? På vilka sätt kan konflikter i en del av världen påverka andra länder ekonomiskt, politiskt och humanitärt?