EU-enkät visar: Europas judar vittnar om växande hat.

En ensam pojke i en gränd.

(svt) Antisemitismen i Europa är mycket hög, det visar en omfattande enkätundersökning gjord bland europeiska judar som EU:s byrå för grundläggande rättigheter (FRA) tagit fram.

Årskurs 1-3

  1. Vad är vänskap och hur kan vi visa att alla är lika mycket värda oavsett religion eller bakgrund?
  2. Hur känns det när någon blir orättvist behandlad för något de inte kan ändra, som deras ursprung?
  3. Hur kan vi i skolan hjälpa till så att alla känner sig trygga och välkomna?

Koppling till läroplanen: Livsfrågor om gott och ont, rätt och orätt, samt kamratskap och jämställdhet​​.

Årskurs 4-6

  1. Hur kan fördomar och hat mot vissa grupper påverka hur vi behandlar varandra i skolan och samhället?
  2. Vad kan vi göra om vi ser eller hör någon bli illa behandlad för sin religion eller bakgrund?
  3. Varför är det viktigt att stå upp mot hat och diskriminering, även om det känns läskigt?

Koppling till läroplanen: Eleverna ska få förståelse för sociala skyddsnät och agera ansvarsfullt när det gäller digitala och andra medier​.

Årskurs 7-9

  1. Varför tror du att hatet mot judar ökar i Europa enligt enkäten? Vad kan det bero på?
  2. Hur kan vi arbeta för att förebygga diskriminering och hatbrott i vårt samhälle?
  3. Hur påverkas demokratin när människor behandlas olika på grund av sin religion eller bakgrund?

Koppling till läroplanen: Demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt diskrimineringsgrunder enligt svensk lag​​.

Gymnasiet

  1. Vad kan göras på samhällsnivå för att motverka den ökande antisemitismen som lyfts fram i EU-enkäten?
  2. Hur kan lagar och internationella samarbeten hjälpa till att skydda utsatta grupper i samhället, och vad kan vi som individer göra?
  3. Hur påverkar sociala medier spridningen av hatpropaganda, och hur kan vi använda källkritik för att motverka detta?

Koppling till läroplanen: Demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter, med fokus på hur samhället kan hantera diskriminering och brott mot dessa​​.

TA DEL AV ARTIKELN OCH INSLAGET OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Nyfiken eller vill du prova på hela Värdegrundens lektionsbank kontakta Edvin så berättar han mer.

Edvin Schell, 070 950 34 79 eller edvin@vardegrunden.se

Nyhetstips

Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Lärare, föräldrar och elever vittnar om att det har blivit allt vanligare att elever skippar duschen efter idrottslektionen. Johan Skytteskolan i Älvs...

Läs mer
Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

I skuggan av krig, upprustning och ekonomiska svårigheter drar FN:s klimattoppmöte COP30 igång i Belém i Brasilien. Målet är att minska den globala up...

Läs mer
Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Det har skett en kraftig ökning av svenskarnas AI-användning. På Umeå universitet har det blivit ett självklart verktyg att använda bland studenterna....

Läs mer
Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Var tredje kvinna känner sig otrygg utomhus på kvällen, enligt senaste Nationella trygghetsundersökningen. I Kalmar har några kompisar startat en löpa...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in