EU-enkät visar: Europas judar vittnar om växande hat.

En ensam pojke i en gränd.

(svt) Antisemitismen i Europa är mycket hög, det visar en omfattande enkätundersökning gjord bland europeiska judar som EU:s byrå för grundläggande rättigheter (FRA) tagit fram.

Årskurs 1-3

  1. Vad är vänskap och hur kan vi visa att alla är lika mycket värda oavsett religion eller bakgrund?
  2. Hur känns det när någon blir orättvist behandlad för något de inte kan ändra, som deras ursprung?
  3. Hur kan vi i skolan hjälpa till så att alla känner sig trygga och välkomna?

Koppling till läroplanen: Livsfrågor om gott och ont, rätt och orätt, samt kamratskap och jämställdhet​​.

Årskurs 4-6

  1. Hur kan fördomar och hat mot vissa grupper påverka hur vi behandlar varandra i skolan och samhället?
  2. Vad kan vi göra om vi ser eller hör någon bli illa behandlad för sin religion eller bakgrund?
  3. Varför är det viktigt att stå upp mot hat och diskriminering, även om det känns läskigt?

Koppling till läroplanen: Eleverna ska få förståelse för sociala skyddsnät och agera ansvarsfullt när det gäller digitala och andra medier​.

Årskurs 7-9

  1. Varför tror du att hatet mot judar ökar i Europa enligt enkäten? Vad kan det bero på?
  2. Hur kan vi arbeta för att förebygga diskriminering och hatbrott i vårt samhälle?
  3. Hur påverkas demokratin när människor behandlas olika på grund av sin religion eller bakgrund?

Koppling till läroplanen: Demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt diskrimineringsgrunder enligt svensk lag​​.

Gymnasiet

  1. Vad kan göras på samhällsnivå för att motverka den ökande antisemitismen som lyfts fram i EU-enkäten?
  2. Hur kan lagar och internationella samarbeten hjälpa till att skydda utsatta grupper i samhället, och vad kan vi som individer göra?
  3. Hur påverkar sociala medier spridningen av hatpropaganda, och hur kan vi använda källkritik för att motverka detta?

Koppling till läroplanen: Demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter, med fokus på hur samhället kan hantera diskriminering och brott mot dessa​​.

TA DEL AV ARTIKELN OCH INSLAGET OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Nyfiken eller vill du prova på hela Värdegrundens lektionsbank kontakta Edvin så berättar han mer.

Edvin Schell, 070 950 34 79 eller edvin@vardegrunden.se

Nyhetstips

Stök och bråk i klassrummen – var fjärde elev störs varje dag

Stök och bråk i klassrummen – var fjärde elev störs varje dag

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och stöket gör att var fj...

Läs mer
Unga män jagar ”perfekta” kroppen – dopning sprids på sociala medier.

Unga män jagar ”perfekta” kroppen – dopning sprids på sociala medier.

Den perfekta kroppen. Ett vanligt förekommande inslag i ungas sociala medier. Och enligt polisen har försäljningen flyttat dit. Det märks snabbt av i ...

Läs mer
Skolpersonal i Västerås tvingas leta knarkgömmor – vill ha kameraövervakning.

Skolpersonal i Västerås tvingas leta knarkgömmor – vill ha kameraövervakning.

Skadegörelse på skolorna kostade Västerås stad minst en halv miljon kronor förra året. På Blåsboskolan städar personal bort droger och skräp från skol...

Läs mer
Sistjejer och Faysa Idle prisas på årets Flickaprisgala

Sistjejer och Faysa Idle prisas på årets Flickaprisgala

Plan International Sveriges Flickapris lyfter varje flickas rätt att bestämma över sitt eget liv. Priset går till en person eller organisation i Sveri...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in