
Det var under en engelskalektion som en högstadieelev från Landskrona höll ett tal inför sin klass där han uttryckte hat mot hbtqi-personer och sa att han var beredd att ta till vapen. – Jag är inte förvånad, säger Emir Sejdic, ordförande för Sveriges Lärare i Helsingborg.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Vad betyder det att prata snällt med andra i skolan?
- Hur känns det om någon säger något som skrämmer eller gör dig ledsen?
- Vad kan du göra om du hör någon säga något som inte känns okej?
Årskurs 4–6
- Varför är det viktigt att vi lyssnar på varandra och respekterar olika åsikter i skolan?
- Hur kan vi säga vad vi tycker utan att såra eller hota någon annan?
- Vad kan man göra om man märker att någon sprider farliga eller extrema åsikter?
Årskurs 7–9
- Varför tror du att extrema åsikter kan få fäste bland unga i skolmiljöer?
- Hur kan vi som elever stå upp för trygghet och respekt i klassrummet?
- Vad kan skolan och vuxna göra om en elev uttrycker hot eller våldsamma åsikter?
Gymnasiet
- Vilka faktorer i samhället bidrar till att extrema åsikter normaliseras bland unga?
- Hur kan skolor arbeta förebyggande mot radikalisering och hotfullt beteende?
- Var går gränsen mellan yttrandefrihet och hot – och hur bör skolor hantera det i praktiken?