Nyhetskoll lanseras i en tid då unga främst tar del av nyheter via sociala medier, där det ofta är en utmaning att skilja fakta från desinformation. Den nya redaktionen har arbetat intensivt sedan strax innan årsskiftet för att skapa ett pålitligt och relevant nyhetsformat som möter dagens behov i både skola och samhälle.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (UR)
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 4–6
- Varför är det viktigt att förstå skillnaden mellan sanna nyheter och rykten på internet?
- Hur kan vi ta reda på om en nyhet vi ser på sociala medier är sann?
- Har du någon gång hört en nyhet som visade sig vara falsk? Hur fick du reda på att den inte var sann?
Årskurs 7–9
- Vilka risker finns det med att sprida vidare nyheter som vi inte är säkra på om de är sanna?
- Hur kan vi använda nyhetskällor, som UR:s ”Nyhetskoll”, för att bli bättre på källkritik?
- Vilket ansvar har vi som individer när vi delar information på sociala medier?
Gymnasiet
- Hur påverkar desinformation och falska nyheter samhället och demokratin?
- Vilka strategier kan vi använda för att identifiera och ifrågasätta partisk eller manipulerad information i nyhetsflödet?
- Hur kan skolor och medier, som UR:s ”Nyhetskoll”, hjälpa unga att bli mer källkritiska och medvetna mediekonsumenter?