
En dansande kaffekopp eller en kaktus som samtidigt är en elefant – de AI-genererade bilderna sprids som en löpeld på sociala medier, inte minst på Tiktok.
– AI är proffs på att göra meningslöst innehåll, säger Arend Hintze, AI-forskare på Högskolan Dalarna.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln. Frågorna är anpassade efter ålder och kopplade till välmående, självkontroll och källkritik.
Årskurs 1–3
- Hur känns det i kroppen när man får många likes eller glada kommentarer på något man lagt upp?
- Vad brukar du göra när du vill må bra eller ha roligt – utan att använda en skärm?
- Vad kan man göra om man märker att man inte kan sluta titta på mobilen?
Årskurs 4–6
- Varför tror du att många tycker det är svårt att sluta titta på TikTok eller andra appar?
- Hur påverkas vi när vi får snabba belöningar – till exempel likes eller videos som aldrig tar slut?
- Vad kan man göra för att få en bättre balans mellan skärmtid och andra aktiviteter?
Årskurs 7–9
- Hur påverkar AI och algoritmer vårt belöningssystem och vår koncentrationsförmåga, särskilt på sociala medier?
- Vad betyder det att bli en ”dopamin-junkie”? Känner du igen något av det i din egen vardag eller hos andra?
- Hur kan vi hjälpa varandra att skapa mer hållbara och hälsosamma vanor när det gäller skärmtid och sociala medier?
Gymnasiet
- Vad säger det om vår digitala samtid att unga riskerar att bli beroende av dopaminpåslag från AI-genererat innehåll?
- Vilka konsekvenser kan uppstå om vi inte reflekterar över vår medieanvändning?
- Hur kan vi kritiskt granska plattformar som TikTok – och vårt eget beteende – för att förebygga beroendebeteenden?