
Londonborna har fått nog av störig musik och högljudda telefonsamtal i stadens tunnelbanor. Nu ska en omfattande kampanj sätta stopp för oljudet. – Den här kampanjen kanske kan få personalen att jaga de här ljudbovarna, säger frilansjournalisten Petter Larsson.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Årskurs 1–3
- Hur känns det när någon spelar musik högt på en plats där många andra är?
- Vad tycker du är ett bra sätt att visa hänsyn när man åker buss eller tåg?
- Varför är det bra att använda hörlurar när man lyssnar på något bland andra människor?
Årskurs 4–6
- Vad kan hända om många spelar ljud eller musik högt i till exempel lokaltrafiken?
- Tycker du att det är okej att be någon sänka volymen på en offentlig plats? Varför eller varför inte?
- Hur kan vi visa respekt för andra när vi använder teknik på platser där många är tillsammans?
Årskurs 7–9
- Var går gränsen mellan personlig frihet och ansvar mot andra i offentliga miljöer?
- Hur kan små val i vardagen, som att använda hörlurar, påverka hur vi uppfattas av andra?
- Hur skulle du känna om du blev tillsagd att dämpa ljudet på din mobil – och hur hade du reagerat?
Gymnasiet
- Vad säger uppmaningen om vår samtid och vårt gemensamma ansvar i offentliga rum?
- Hur speglar detta en större fråga om hur teknik påverkar normer för respekt och hänsyn i vardagen?
- Borde det finnas tydligare sociala regler för teknikbruk på offentliga platser – eller räcker sunt förnuft?