Med hjälp av AI-teknik produceras allt större mängder av ”nyhets-artiklar”, bilder och videoklipp som är fejk. Amerikanska myndigheter varnar nu för en våg av desinformation i slutspurten av valet. – Man imiterar lokala nyhetssajter med artiklar som verkar äkta för att att kunna sprida desinformation senare, säger Clément Briens, analytiker på Recorded Future.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 1-3
- Vad tror ni att ”fejkade bilder och videor” betyder? Hur kan man se om något är riktigt eller inte?
- Varför tror ni det är viktigt att veta om något är sant eller inte, särskilt när man ska välja ledare?
- Hur kan vi hjälpa varandra att förstå vad som är riktigt när vi ser något på internet?
Årskurs 4-6
- Vad innebär det att vara källkritisk? Kan ni tänka på några exempel när det är viktigt att vara försiktig med vad man ser och hör?
- Varför kan det vara ett problem om människor använder AI för att skapa bilder eller nyheter som inte är sanna?
- Hur kan vi tillsammans i klassen eller med våra familjer vara extra uppmärksamma på vad som är sant när vi använder internet?
Årskurs 7-9
- Hur tror ni att fejkade bilder eller nyheter kan påverka människor och deras val? Diskutera exempel på situationer där källkritik är avgörande.
- Vilka ansvar tycker ni att sociala medier och myndigheter har för att stoppa falsk information i samband med val?
- Hur kan ni själva arbeta för att bli mer medvetna om och källkritiska till det ni ser och hör på nätet, särskilt när det gäller viktiga samhällsfrågor?
Gymnasiet
- Hur kan AI-teknologi både hjälpa och hota demokratin? Diskutera hur ni ser på balansgången mellan teknologins möjligheter och risker.
- Vad tycker ni om myndigheters ansvar gentemot medborgare när det gäller att motverka AI-manipulerad information i valet?
- Vilka etiska överväganden tycker ni är viktigast när det gäller AI i informationsspridning? Finns det sätt att stärka den demokratiska processen i ljuset av teknologins möjligheter och risker?