Amerikanska myndigheter varnar – våg av AI-fusk i valspurten

Med hjälp av AI-teknik produceras allt större mängder av ”nyhets-artiklar”, bilder och videoklipp som är fejk. Amerikanska myndigheter varnar nu för en våg av desinformation i slutspurten av valet. – Man imiterar lokala nyhetssajter med artiklar som verkar äkta för att att kunna sprida desinformation senare, säger Clément Briens, analytiker på Recorded Future.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3

  1. Vad tror ni att ”fejkade bilder och videor” betyder? Hur kan man se om något är riktigt eller inte?
  2. Varför tror ni det är viktigt att veta om något är sant eller inte, särskilt när man ska välja ledare?
  3. Hur kan vi hjälpa varandra att förstå vad som är riktigt när vi ser något på internet?

Årskurs 4-6

  1. Vad innebär det att vara källkritisk? Kan ni tänka på några exempel när det är viktigt att vara försiktig med vad man ser och hör?
  2. Varför kan det vara ett problem om människor använder AI för att skapa bilder eller nyheter som inte är sanna?
  3. Hur kan vi tillsammans i klassen eller med våra familjer vara extra uppmärksamma på vad som är sant när vi använder internet?

Årskurs 7-9

  1. Hur tror ni att fejkade bilder eller nyheter kan påverka människor och deras val? Diskutera exempel på situationer där källkritik är avgörande.
  2. Vilka ansvar tycker ni att sociala medier och myndigheter har för att stoppa falsk information i samband med val?
  3. Hur kan ni själva arbeta för att bli mer medvetna om och källkritiska till det ni ser och hör på nätet, särskilt när det gäller viktiga samhällsfrågor?

Gymnasiet

  1. Hur kan AI-teknologi både hjälpa och hota demokratin? Diskutera hur ni ser på balansgången mellan teknologins möjligheter och risker.
  2. Vad tycker ni om myndigheters ansvar gentemot medborgare när det gäller att motverka AI-manipulerad information i valet?
  3. Vilka etiska överväganden tycker ni är viktigast när det gäller AI i informationsspridning? Finns det sätt att stärka den demokratiska processen i ljuset av teknologins möjligheter och risker?

Nyhetstips

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in