Vardagsanknuten matematik ger sämre resultat

En flicka i ett klassrum.

(forskning.se) Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning.

Förslag på lektion inom temat: Frihet i skolan

Läs artikeln.

Nyhetstips

Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

I skuggan av krig, upprustning och ekonomiska svårigheter drar FN:s klimattoppmöte COP30 igång i Belém i Brasilien. Målet är att minska den globala up...

Läs mer
Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Det har skett en kraftig ökning av svenskarnas AI-användning. På Umeå universitet har det blivit ett självklart verktyg att använda bland studenterna....

Läs mer
Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Var tredje kvinna känner sig otrygg utomhus på kvällen, enligt senaste Nationella trygghetsundersökningen. I Kalmar har några kompisar startat en löpa...

Läs mer
Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Många svenskar upplever att de är för mycket på internet. Enligt en ny undersökning som presenteras i Jonas Grens bok ”Ingen surf” överväger en tredje...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in