Vardagsanknuten matematik ger sämre resultat

En flicka i ett klassrum.

(forskning.se) Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning.

Förslag på lektion inom temat: Frihet i skolan

Läs artikeln.

Nyhetstips

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Barn med utländsk bakgrund är de stora förlorarna i läskrisen: nästan hälften av niondeklassarna når inte upp till grundläggande nivå i läskunnighet. ...

Läs mer
Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

En ung kvinnlig polis berättar i en nyhetssändning om hur hon vunnit flera miljoner kronor. Kvinnan finns på riktigt och är polis. Men resten är fejk ...

Läs mer
Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in