Vardagsanknuten matematik ger sämre resultat

En flicka i ett klassrum.

(forskning.se) Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning.

Förslag på lektion inom temat: Frihet i skolan

Läs artikeln.

Nyhetstips

Skulderna ökar bland unga-skolverket vill få in mer privatekonomi i undervisningen.

Skulderna ökar bland unga-skolverket vill få in mer privatekonomi i undervisningen.

Fler unga fastnar i skulder. Därför ska Hemkunskap få fler timmar på högstadiet. Niondeklassaren Astrid på Nättrabyskolan vill lära sig mer om private...

Läs mer
Fackordförande larmar: Akut kulturkris i Sverige

Fackordförande larmar: Akut kulturkris i Sverige

Nio av tio anställda på landets museer och konsthallar tycker att uppdraget inte kan utföras på grund av urholkade anslag. – Sverige befinner sig i en...

Läs mer
Elev åtalas efter hotfullt tal – extrema åsikter allt vanligare i skolan

Elev åtalas efter hotfullt tal – extrema åsikter allt vanligare i skolan

Det var under en engelskalektion som en högstadieelev från Landskrona höll ett tal inför sin klass där han uttryckte hat mot hbtqi-personer och sa att...

Läs mer
Många unga har shopping som hobby

Många unga har shopping som hobby

Mer än var femte tjej mellan 19-29 år ser shopping som en hobby och många unga föredrar ”köp nu, betala senare”-lösningar. Samtidigt fortsätter skuldb...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in