Utställning berättar om norska judars flykt undan förintelsen – till Jämtland

En bild av stängsel och byggnader vid Auschwitz birkenau.

Just nu visas vandringsutställningen ”Sverige och Förintelsen” på Jamtli i Östersund. Under helgen var projektledaren Marcel Rådström på plats för att uppmärksamma Förintelsens minnesdag.

– Den svenska gränsen kom att bli en räddning för alla som ville fly från Norge, ungefär 1 200 norska judar lyckades fly över till Sverige, berättar Marcel Rådström.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln.

Årskurs 1–3

  1. Vad betyder det att hjälpa någon? Hur tror du det kändes för de som hjälpte människor att fly från farliga situationer?
  2. Hur kan vi vara modiga? Vad kan vi göra om vi ser att någon behöver vår hjälp?
  3. Varför är det viktigt att komma ihåg vad som hänt? Hur kan vi lära oss av gamla berättelser om när människor hade det svårt?

Årskurs 4–6

  1. Vad betyder det att vara på flykt? Hur tror du det kändes för de norska judarna som var tvungna att lämna sitt hem?
  2. Hur kan vi visa medkänsla? Hur tror du människor i Jämtland hjälpte dem som flydde under Förintelsen?
  3. Varför ska vi lära oss om Förintelsen? Hur kan vi förhindra att liknande saker händer igen?

Årskurs 7–9

  1. Vad kan vi lära oss av historien om Förintelsen? Hur kan vi använda de här berättelserna för att förstå vår värld idag?
  2. Vad innebär civilkurage? Hur tror du att människorna som hjälpte norska judar kände sig, och vilka risker tog de?
  3. Hur kan vi motverka antisemitism idag? Vilka likheter och skillnader ser du mellan dåtidens fördomar och hur samhället ser ut idag?

Gymnasiet

  1. Vad betyder det att stå upp för mänskliga rättigheter? Hur kan berättelser från Förintelsen inspirera oss att agera mot orättvisor idag?
  2. Hur påverkar minnet av Förintelsen dagens samhälle? Varför är det viktigt att bevara och föra vidare dessa historier?
  3. Vad kan vi lära oss om mänskligt mod? Diskutera hur människor riskerade sina liv för att hjälpa judar att fly. Vad kan det lära oss om etik och ansvar?

Nyhetstips

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in