Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Vad menar polisen med ”utsatta områden”?

Vad menar polisen med ”utsatta områden”?

(SVT) Vad menar polisen med ett utsatt område och vad används kategoriseringen till?SVT:s reporter förklarar begreppet och vilka områden som polisen p...

Läs mer
Techjättarna pressades om antisemitism: ”Måste ta ett större ansvar”

Techjättarna pressades om antisemitism: ”Måste ta ett större ansvar”

(SVT) Sociala medier-företagen fick motta hård kritik under Förintelsekonferensen i Malmö. Ledare från både länder och organisationer anklagade tech-j...

Läs mer
Avhoppare: Politiker och medier glorifierar våldet

Avhoppare: Politiker och medier glorifierar våldet

(SR) De kriminella gängen i Stockholm använder gängnamn, kläder och musik för att locka allt yngre personer till brott. Förslag på lektion inom tema:&...

Läs mer
Hur ser framtidens matkonsumtion ut?

Hur ser framtidens matkonsumtion ut?

(SVT) Nu väntas flera matvaror bli dyrare. Sveriges lantbrukare har fått ökade kostnader för bland annat drivmedel, sedan oljepriserna stigit i rekord...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in