Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Sjuåringar om ensamhet: ”Som en klump i magen”

Sjuåringar om ensamhet: ”Som en klump i magen”

(SVT) SVT pratar med sjuåriga Adrian Hadzic och Tilda Tilljander som berättar och reflekterar kring ensamhet. De har båda erfarenhet av ämnet och berä...

Läs mer
Skolor i Trollhättan stäng för att bryta segregationen.

Skolor i Trollhättan stäng för att bryta segregationen.

(SVT) Nu är det klart. Den politiska majoriteten i Trollhättan kommer i morgon att besluta om att Velandaskolan får vara kvar – men högstadiet och mel...

Läs mer
Tornedalingen Doris bytte efternamn för att skydda barnen

Tornedalingen Doris bytte efternamn för att skydda barnen

(SVT) Syskonen slogs på fingrarna när de pratade meänkieli i skolan. Maken kallades ”finnpajsare” på jobbet. Doris Notlind har sett övergrepp mot torn...

Läs mer
Mental träning i skolan motar psykisk ohälsa

Mental träning i skolan motar psykisk ohälsa

(forskning.se) Gymnasieelever i Lund ska på skoltid träna upp förmågan att hantera stress och motgångar – och diskutera alternativa sätt att tänka om ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in