Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Svenska forskarna som ska stoppa deepfakes: ”Finns risker för samhället”

Svenska forskarna som ska stoppa deepfakes: ”Finns risker för samhället”

(SVT) I Lund pågår ett forskningsprojekt som syftar till att avslöja deep fakes, eller digitalt manipulerade videoklipp, med hjälp av egna AI-algoritm...

Läs mer
Kvinna i Västerås utsattes för misstänkt ”swatting”

Kvinna i Västerås utsattes för misstänkt ”swatting”

(SVT) I slutet av januari misstänker polisen att en yngre kvinna befinner sig i fara efter att en granne fått ett sms med information om att hon hålls...

Läs mer
Förbudet fortsätter att väcka känslor

Förbudet fortsätter att väcka känslor

(SVT) Efter slöjförbudet på skolor i Skurup har fler elever börjat använda slöja i protest på Prästamosseskolan. Och förbudet är en omtvistad fråga bl...

Läs mer
FN ger alla länder underkänt – kan inte ge barnen en framtid

FN ger alla länder underkänt – kan inte ge barnen en framtid

(SVT) Världens länder misslyckas med att skydda sina barn från de risker som bland annat klimatförändringar och dålig kost medför, enligt en rapport f...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in