Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Bamse ska lära barn om demokrati: ”Du får alltid säga vad du tycker”

Bamse ska lära barn om demokrati: ”Du får alltid säga vad du tycker”

(SVT) I år är det hundra år sedan allmän rösträtt infördes i Sverige. Det uppmärksammar regeringen genom en kommitté med uppdrag att utveckla och stär...

Läs mer
Vätgas ska rädda klimatet

Vätgas ska rädda klimatet

(SVT) En storsatsning på fossilfri vätgas kan kapa en tredjedel av de svenska koldioxidutsläppen inom 20 år. Den bedömningen görs i den vätgasstrategi...

Läs mer
Elever utvecklas av att lära i naturen

Elever utvecklas av att lära i naturen

(forskning.se) Att ha friluftsundervisning på schemat lär inte bara elever att hantera stormkök och klä sig rätt. Elevernas egna upplevelse är att sam...

Läs mer
Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

(SVT) ”Oroa dig inte för de kostnader du ser – allt kommer vara gratis”, säger rösten i en reklamfilm på Youtube. Reklamen försöker lura in unga Fortn...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in