Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

”Hbtq-rap störst i USA – men i Sverige dominerar machorapen”

”Hbtq-rap störst i USA – men i Sverige dominerar machorapen”

(SVT) En manlig hiphopare som rappar om hett sex män emellan – så låter det just nu på den amerikanska Billboardlistans åtråvärda förstaplats. Samtidi...

Läs mer
15 år sedan hans klimatrapport: ”Ungdomarna gör mig mest hoppfull”

15 år sedan hans klimatrapport: ”Ungdomarna gör mig mest hoppfull”

(SVT) Teknologin utvecklades snabbare – men konsekvenserna av klimatförändringarna visade sig vara betydligt mer allvarliga. 15 år efter Sternrapporte...

Läs mer
Varför behövs skönlitteratur i skolan?

Varför behövs skönlitteratur i skolan?

(forskning.se) Läsning lyfts fram som något positivt inom den svenska skolan – men vad skönlitteraturen mer har att erbjuda framstår som oklart. En av...

Läs mer
Vad finns egentligen i sprutan?

Vad finns egentligen i sprutan?

(forskning.se) Vaccin brukar beskrivas som den medicinska uppfinning som har räddat flest liv. Idag har de flesta vacciner en sak gemensamt: De ska ge...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in