Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Dreamhack i Stockholm sponsras av Saudiarabiens turistprojekt Qiddiya. Sponsorskapet kommer i spåren av att Saudiarabiska staten köpte Dreamhack 2022....

Läs mer
MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

Nu skickas en uppdaterad version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ut till alla hushåll i landet.– Det är bra, då är man beredd, säger Gäv...

Läs mer
I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

Sjukhusen i pakistanska Punjab svämmar över och regionens styre har förbjudit utomhusaktiviteter från 11 till 17 november. Anledningen är det täta lag...

Läs mer
Fyra av tio elever brister i digital kompetens

Fyra av tio elever brister i digital kompetens

En stor andel elever saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information.Det visar den internationella studien Icils som und...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in