Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Regeringen vill införa skarp åldersgräns för sociala medier

Regeringen vill införa skarp åldersgräns för sociala medier

Regeringen ger i dag en utredare i uppdrag att undersöka möjligheterna att införa en skarp åldersgräns för sociala medier. Om det inte går ska utredar...

Läs mer
EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

Sojakorv, vegoburgare och tofubiff kan snart vara ett minne blott. Under onsdagen röstade EU-parlamentet igenom ett förslag om förbud mot ”köttnamn” p...

Läs mer
Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Många länder världen över inför förbud mot mobiler i skolan. I Finland är det från i höst förbjudet att ha med dem på lektionerna i grundskolan. – Det...

Läs mer
Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Hyresgäster som slänger förbjudet skräp i de gemensamma soprummen kostar kommunala bostadsbolag runt om i landet miljontals kronor varje år. – Jag tro...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in