Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Fängelser för 13-åringar i sommar

Fängelser för 13-åringar i sommar

Fängelser ska vara redo att ta emot även 13- och 14-åringar som döms för grova brott efter första juli. TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVE...

Läs mer
Här serveras invasiva fisken Smörbult som skolmat i Kalmar

Här serveras invasiva fisken Smörbult som skolmat i Kalmar

För att hitta användningsområden för den svartmunnade smörbulten vill man nu börja servera den invasiva fiskarten i bland annat skolor i Kalmar. SVT b...

Läs mer
Tunga kritiken: Väljarna får fel bild av Sveriges klimatutsläpp

Tunga kritiken: Väljarna får fel bild av Sveriges klimatutsläpp

Naturvårdsverket riskerar att underskatta hur stora utsläppen av växthusgaser blir i Sverige. Det konstaterar Riksrevisionen i en granskning – och rik...

Läs mer
Här får eleverna gratis idrott efter skolan

Här får eleverna gratis idrott efter skolan

Haninge kommun vill få fler barn och unga att röra på sig. Sedan terminsstart erbjuds därför gratis idrott efter skolan. – Oavsett erfarenhet och ambi...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in