Undervisning i naturen väcker intresse för biologisk mångfald

(forskning.se) Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrundshuset-Kamratserien steg 1

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är biologisk mångfald och varför är den viktig?
  • Hur visar man empati för naturen och människan?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Från 1 april behöver exempelvis skolor inte längre ansöka om tillstånd för att sätta upp bevakningskameror. – Det finns en risk för att fler otillåtna...

Läs mer
Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Facebook och dess ägare Meta har anmälts av polisen för att de lägger ut falska annonser från bedragarnätverk. Detta efter Uppdrag gransknings avslöja...

Läs mer
Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Nästan vartannat barn tycker att föräldrarna lägger för mycket tid på mobilen. Det visar en ny dansk undersökning. Tre av fyra barn i undersökningen t...

Läs mer
Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

När forskare i Lund tog blodprover på tjejer i gymnasiet visade det sig att mer än var tredje, 38 procent, lider av järnbrist. På Malmö Latinskola bek...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in