Skolpersonal i Västerås tvingas leta knarkgömmor – vill ha kameraövervakning.

Skadegörelse på skolorna kostade Västerås stad minst en halv miljon kronor förra året. På Blåsboskolan städar personal bort droger och skräp från skolgården varje morgon innan barnen får komma ut och leka. – Vi vill ha övervakningskameror, men har fått svaret att vi måste bekosta det själva, säger Maria Hising, rektor.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3:

  1. Vad betyder det att alla elever i skolan ska känna sig trygga? Hur kan vi hjälpa varandra att känna trygghet på skolgården?
  2. Tycker ni att det är rättvist att sätta upp kameror i skolan? Varför eller varför inte?
  3. Hur kan man hjälpa en kompis som är rädd eller känner sig otrygg i skolan?

(Koppling till vänskap och rättvisa, som i ”Bygg ett vänskapshus” och ”Rättvisa”​​)

Årskurs 4-6:

  1. Hur skulle du känna om det satt upp kameror i din skola? Hur påverkar det din känsla av trygghet?
  2. Vad kan vi göra om vi ser något som inte känns rätt, som t.ex. någon som gör något farligt eller olagligt i skolan?
  3. Hur kan vi prata med vuxna om våra känslor när vi är oroliga över något som händer i skolan?

(Koppling till oro och trygghet, som i ”Oro – Att hantera jobbiga känslor”​)

Årskurs 7-9:

  1. Hur tycker ni att kameraövervakning påverkar elevernas integritet och rätt till en trygg skolmiljö?
  2. Vad kan skolpersonalen och vi elever göra för att förhindra att det förekommer farliga saker som narkotika i skolan?
  3. Vilka fördelar och nackdelar kan ni se med att införa övervakningskameror på skolans område?

(Koppling till civilkurage och samhällsfrågor, som i ”Bråket i dungen – Civilkurage”​)

Gymnasiet:

  1. Hur skulle du balansera tryggheten med individens integritet om du fick bestämma om kameraövervakning i skolan?
  2. Hur påverkar sådana åtgärder som att leta efter narkotikagömmor elevernas uppfattning om skolan som en trygg plats?
  3. Diskutera vilka andra åtgärder skolan kan vidta för att motverka narkotika och våld utan att kränka elevernas rättigheter.

(Koppling till demokratiska rättigheter och etiska dilemman som i ”Sexualitet och samtycke”​)

Nyhetstips

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in