Skolpersonal i Västerås tvingas leta knarkgömmor – vill ha kameraövervakning.

Skadegörelse på skolorna kostade Västerås stad minst en halv miljon kronor förra året. På Blåsboskolan städar personal bort droger och skräp från skolgården varje morgon innan barnen får komma ut och leka. – Vi vill ha övervakningskameror, men har fått svaret att vi måste bekosta det själva, säger Maria Hising, rektor.

TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)

Diskussionsfrågor till artikeln

Årskurs 1-3:

  1. Vad betyder det att alla elever i skolan ska känna sig trygga? Hur kan vi hjälpa varandra att känna trygghet på skolgården?
  2. Tycker ni att det är rättvist att sätta upp kameror i skolan? Varför eller varför inte?
  3. Hur kan man hjälpa en kompis som är rädd eller känner sig otrygg i skolan?

(Koppling till vänskap och rättvisa, som i ”Bygg ett vänskapshus” och ”Rättvisa”​​)

Årskurs 4-6:

  1. Hur skulle du känna om det satt upp kameror i din skola? Hur påverkar det din känsla av trygghet?
  2. Vad kan vi göra om vi ser något som inte känns rätt, som t.ex. någon som gör något farligt eller olagligt i skolan?
  3. Hur kan vi prata med vuxna om våra känslor när vi är oroliga över något som händer i skolan?

(Koppling till oro och trygghet, som i ”Oro – Att hantera jobbiga känslor”​)

Årskurs 7-9:

  1. Hur tycker ni att kameraövervakning påverkar elevernas integritet och rätt till en trygg skolmiljö?
  2. Vad kan skolpersonalen och vi elever göra för att förhindra att det förekommer farliga saker som narkotika i skolan?
  3. Vilka fördelar och nackdelar kan ni se med att införa övervakningskameror på skolans område?

(Koppling till civilkurage och samhällsfrågor, som i ”Bråket i dungen – Civilkurage”​)

Gymnasiet:

  1. Hur skulle du balansera tryggheten med individens integritet om du fick bestämma om kameraövervakning i skolan?
  2. Hur påverkar sådana åtgärder som att leta efter narkotikagömmor elevernas uppfattning om skolan som en trygg plats?
  3. Diskutera vilka andra åtgärder skolan kan vidta för att motverka narkotika och våld utan att kränka elevernas rättigheter.

(Koppling till demokratiska rättigheter och etiska dilemman som i ”Sexualitet och samtycke”​)

Nyhetstips

Här kan elever ställa frågor till myndigheter och institutioner-och få svar direkt.

Här kan elever ställa frågor till myndigheter och institutioner-och få svar direkt.

Anslagstavlan.se är en direkt kanal till korrekt information från Sveriges statliga organisationer. Här får du också svar på hur dessa organisationer ...

Läs mer
Utställning berättar om norska judars flykt undan förintelsen – till Jämtland

Utställning berättar om norska judars flykt undan förintelsen – till Jämtland

Just nu visas vandringsutställningen ”Sverige och Förintelsen” på Jamtli i Östersund. Under helgen var projektledaren Marcel Rådström på plats för att...

Läs mer
Unga om sexuellt våld – Wilma, 18: ”Man vet inte var gränsen går”

Unga om sexuellt våld – Wilma, 18: ”Man vet inte var gränsen går”

Vad är okej och inte när det kommer till sex? Hur vet man var gränsen går? En ny svensk-norsk studie visar att det råder en del osäkerhet bland unga n...

Läs mer
Fembarnsfamilj i Luleå testade bilfritt – sedan kom verkligheten: ”Nu kör vi två”

Fembarnsfamilj i Luleå testade bilfritt – sedan kom verkligheten: ”Nu kör vi två”

Personbilar står för över 90 procent av vägtrafikens utsläpp, och i drygt hälften av Sveriges kommuner har andelen hushåll med två bilar ökat istället...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in