
Lögner, nya kläder och oförklarlig rörelse på bankkontot – det kan vara tecken på att ett barn dragits in i kriminalitet. Polisen i Eskilstuna, tillsammans med socialtjänsten, bjuder in till ”gängsnack” i slutet av maj. De vill motverka nyrekrytering till gäng, en rekrytering som kan vara svår att upptäcka.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln. Frågorna är kopplade till trygghet, civilkurage och grupptryck.
Årskurs 1–3
- Vad kan man göra om man ser att en kompis gör något som inte känns rätt?
- Vem kan man prata med om man känner sig rädd eller ser något dumt hända?
- Hur kan vi hjälpas åt i klassen för att alla ska känna sig trygga och våga säga ifrån?
Årskurs 4–6
- Hur kan man märka om någon i ens närhet mår dåligt eller har hamnat i fel sällskap?
- Vad kan man göra om en kompis börjar göra saker som är olagliga eller farliga?
- Varför är det viktigt att våga prata med en vuxen om något känns fel – även om det gäller en vän?
Årskurs 7–9
- Vilka risker finns det med att dras in i kriminalitet som ung, och varför är det ibland svårt att ta sig ur?
- Hur kan grupptryck påverka unga att göra saker de egentligen inte vill?
- Vad kan skolan och samhället göra för att hjälpa unga som är på väg in i fel väg – och hur kan vi som medmänniskor göra skillnad?
Gymnasiet
- Vilka faktorer kan göra att unga dras in i kriminalitet?
- Vad innebär civilkurage i sammanhang där kriminalitet förekommer, och hur kan man visa det?
- Hur kan vi som unga bidra till att identifiera och stötta personer i riskzonen – och hur bygger man ett samhälle där färre hamnar där?