
Snart kan personer som spelar högljudda mobilklipp i kollektivtrafiken få höga böter i Storbritannien. Erik Helmerson, ledarskribent på Dagens Nyheter, tror att en liknande lag i Sverige skulle göra det enklare för resenärer att säga till de som stör.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3
- Hur känns det om någon spelar hög musik när man vill ha det lugnt omkring sig?
- Vad tycker du är ett bra sätt att lyssna på musik när andra är nära?
- Vad kan vi göra för att alla ska trivas tillsammans på bussen eller tåget?
Årskurs 4–6
- Varför kan det vara störande för andra när man spelar musik högt i en buss eller ett tåg?
- Tycker du att det är rätt att ge böter till den som stör andra med hög musik? Varför eller varför inte?
- Hur kan vi visa hänsyn till andra i offentliga miljöer som kollektivtrafik?
Årskurs 7–9
- Var går gränsen mellan individens frihet och hänsyn till andra i offentliga rum som kollektivtrafik?
- Tycker du att böter är en rimlig lösning för att få människor att sänka volymen? Motivera.
- Hur kan vi skapa gemensamma regler som gör det lättare att alla trivs i gemensamma utrymmen?
Gymnasiet
- Diskutera balansen mellan personlig frihet och socialt ansvar i offentliga miljöer. Hur mycket ska staten reglera?
- Vilka andra metoder, förutom böter, skulle kunna uppmuntra till hänsyn i kollektivtrafiken?
- Hur kan normer och regler i olika samhällen påverka vad som uppfattas som störande eller acceptabelt beteende?