
Från 1 april behöver exempelvis skolor inte längre ansöka om tillstånd för att sätta upp bevakningskameror. – Det finns en risk för att fler otillåtna kameror kommer att sättas upp, säger Sebastian Caicedo Gordh, jurist på Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln.
Årskurs 1–3:
- Varför tror du att skolor vill använda kameror för att titta på vad som händer på skolgården?
- Hur skulle du känna dig om det fanns kameror som filmade på din skola?
- Vad kan vi göra för att alla ska känna sig trygga i skolan utan kameror?
Årskurs 4–6:
- Vilka fördelar och nackdelar kan det finnas med att ha kameror på skolor?
- Hur kan vi balansera behovet av säkerhet med rätten till privatliv i skolan?
- Vad tycker du är viktigast för att skapa en trygg skolmiljö?
Årskurs 7–9:
- Hur påverkar användningen av övervakningskameror elevernas känsla av frihet och integritet i skolan?
- Vilka alternativa metoder kan skolor använda för att öka säkerheten utan att använda kamerabevakning?
- Hur kan vi som elever vara med och bestämma om användningen av kameror på vår skola?
Gymnasiet:
- Vad finns det för juridiska och etiska aspekterna av att skolor nu kan sätta upp övervakningskameror utan tillstånd. Hur påverkar detta elevernas rätt till privatliv?
- Tror du den nya lagen kan ha påverkan för relationen mellan elever, lärare och skolledning?
- Hur kan skolor säkerställa att kamerabevakning används på ett sätt som respekterar både säkerhet och individens integritet?