”Lärarna ska inte ta debatten”

(Pedagog Stockholm) Christer Mattsson har många roller. Han är föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet, han är relativt nybliven doktor i pedagogik och han är lärare inom det dialogbaserade Toleransprojektet som vänder sig till högstadiet. Och i dag är han – i ett konferensrum på ett hotell i Stockholm – utvärderare av ett projekt som Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) har drivit mot våldsbejakande extremism.

Förslag på lektion inom temat: Utanförskap och radikalisering

Läs artikeln.

Nyhetstips

Stress i gymnasiet tre gånger vanligare hos tjejer – leder till fysiska symptom

(SVT) Enligt en ny rapport från SCB känner sig 47 procent av tjejer på gymnasiet stressade flera gånger i veckan. För killar är motsvarande siffra 16 ...

Läs mer
Hampa och raps kan täcka halva proteinbehovet.

Hampa och raps kan täcka halva proteinbehovet.

(SVT) Forskare vid Lunds universitet har lyckats få fram ”vegokött” av hampa med tuggmotstånd.  Nästa steg är raps. Resultatet kan bli protein av hög ...

Läs mer
Fler våldsbrott där unga är misstänkta

Fler våldsbrott där unga är misstänkta

(SR) Antalet misstänkta narkotika- och våldsbrott, där en person under 18 år är misstänkt, blir allt vanligare. Det visar siffror från polismyndighete...

Läs mer
Svenska barn läser mindre och har bristande läsförmåga

Svenska barn läser mindre och har bristande läsförmåga

(SVT) Nöjesläsningen minskar bland barn och unga samtidigt som svenska elever uppvisar en bristande läsförmåga. Det visar en ny rapport från Svenska F...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in