”Lärarna ska inte ta debatten”

(Pedagog Stockholm) Christer Mattsson har många roller. Han är föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet, han är relativt nybliven doktor i pedagogik och han är lärare inom det dialogbaserade Toleransprojektet som vänder sig till högstadiet. Och i dag är han – i ett konferensrum på ett hotell i Stockholm – utvärderare av ett projekt som Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) har drivit mot våldsbejakande extremism.

Förslag på lektion inom temat: Utanförskap och radikalisering

Läs artikeln.

Nyhetstips

Stor risk för rysk påverkan i italienska valet

Stor risk för rysk påverkan i italienska valet

(SVT) Risken för rysk påverkan av det italienska parlamentsvalet är stor. Det anser landets underrättelsetjänst. På en lista som läckt ut till media f...

Läs mer
Sant eller falskt: Fem myter om elförbrukning i hemmet

Sant eller falskt: Fem myter om elförbrukning i hemmet

(SVT) Ska man dra ur laddaren när den är klar och är det bättre att handdiska sin frukosttallrik? Klimatcoachen Lars Ejeklint fick svara på några vanl...

Läs mer
Hat och fördomar kan försvåra regeringsbildning

Hat och fördomar kan försvåra regeringsbildning

(forskning.se) Politikerna i valrörelsen tycker inte bara olika – de tycker också att motståndarna är oärliga, ointelligenta och fördomsfulla, visar e...

Läs mer
Rapport: Det blir allt farligare att vara konstnär

Rapport: Det blir allt farligare att vara konstnär

(SR) 38 konstnärer dödades och 119 fängslades under 2021. Det är några siffror som Freemuse lyfter fram i sin årliga rapport. -Varför tror du totalitä...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in