Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Det har skett en kraftig ökning av svenskarnas AI-användning. På Umeå universitet har det blivit ett självklart verktyg att använda bland studenterna....

Läs mer
Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Löpargruppen i Kalmar skapar trygghet i mörkret – lockar många tjejer

Var tredje kvinna känner sig otrygg utomhus på kvällen, enligt senaste Nationella trygghetsundersökningen. I Kalmar har några kompisar startat en löpa...

Läs mer
Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Ny undersökning: En tredjedel av svenskarna överväger knapptelefon

Många svenskar upplever att de är för mycket på internet. Enligt en ny undersökning som presenteras i Jonas Grens bok ”Ingen surf” överväger en tredje...

Läs mer
Här är apparna som kan försvinna från EU om ”chat control” går igenom

Här är apparna som kan försvinna från EU om ”chat control” går igenom

CSAM-förordningen har gjort att meddelandetjänster nu hotar att dra sig ur EU om förslaget går igenom, eftersom de menar att det skulle omöjliggöra så...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in