Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Förtroendebarometern 2025: Tiktok i botten trots populariteten

Förtroendebarometern 2025: Tiktok i botten trots populariteten

Polisen och Systembolaget toppar samhällsinstitutioner och företag som svenskarna känner förtroende för och videoplattformen Tiktok hamnar i botten. F...

Läs mer
USA och Ryssland för samtal i Saudiarabien om kriget i Ukraina.

USA och Ryssland för samtal i Saudiarabien om kriget i Ukraina.

I dag möts toppdiplomater från USA och Ryssland för samtal om kriget i Ukraina. Trots löften från USA om att Ukraina inte kommer tvingas till ett fred...

Läs mer
Skippar Valentine’s day – eleverna firar vänliga veckan i stället

Skippar Valentine’s day – eleverna firar vänliga veckan i stället

Under samma vecka som Alla hjärtans dag infaller är det också vänliga veckan för eleverna på grundskolan Hedvig Eleonora i Stockholms innerstad. Det i...

Läs mer
Se när eleverna övar inrymning: ”Tryggare i mitt klassrum”

Se när eleverna övar inrymning: ”Tryggare i mitt klassrum”

Efter masskjutningen på Campus Risbergska har frågor om skolsäkerheten i Sverige väckts. SVT har besökt en av de skolor i Sverige som övat på inrymnin...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in