Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Nu börjar fritidskortet gälla

Nu börjar fritidskortet gälla

Från och med den 15 september kan barn och unga få 500 kronor per år i bidrag för att hålla på med fritidsaktiviteter inom kultur och idrott. Men hur ...

Läs mer
Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus. – Jag tyckte inte om att bo ho...

Läs mer
Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu si...

Läs mer
Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Förmögenhetsskatten har blivit den mest debatterade frågan i det norska valet. Högern vill ta bort den och vänstern vill ha kvar den. Fylket Möre och ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in