Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Från 1 april behöver exempelvis skolor inte längre ansöka om tillstånd för att sätta upp bevakningskameror. – Det finns en risk för att fler otillåtna...

Läs mer
Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Facebook och dess ägare Meta har anmälts av polisen för att de lägger ut falska annonser från bedragarnätverk. Detta efter Uppdrag gransknings avslöja...

Läs mer
Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Nästan vartannat barn tycker att föräldrarna lägger för mycket tid på mobilen. Det visar en ny dansk undersökning. Tre av fyra barn i undersökningen t...

Läs mer
Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

När forskare i Lund tog blodprover på tjejer i gymnasiet visade det sig att mer än var tredje, 38 procent, lider av järnbrist. På Malmö Latinskola bek...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in