Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Dreamhack i Stockholm sponsras av Saudiarabiens turistprojekt Qiddiya. Sponsorskapet kommer i spåren av att Saudiarabiska staten köpte Dreamhack 2022....

Läs mer
MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

Nu skickas en uppdaterad version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ut till alla hushåll i landet.– Det är bra, då är man beredd, säger Gäv...

Läs mer
I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

Sjukhusen i pakistanska Punjab svämmar över och regionens styre har förbjudit utomhusaktiviteter från 11 till 17 november. Anledningen är det täta lag...

Läs mer
Fyra av tio elever brister i digital kompetens

Fyra av tio elever brister i digital kompetens

En stor andel elever saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information.Det visar den internationella studien Icils som und...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in