Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Supporter attackerade Östers Starke Hedlund i Göteborg.

Supporter attackerade Östers Starke Hedlund i Göteborg.

Skandalscener utspelade sig på Ullevi – en åskådare måttade ett slag mot Öster-spelaren Sebastian Starke Hedlund. – Jag blev riktigt förbannad och bes...

Läs mer
Så bryter Tiktok mot sina egna regler – smalhets sprids bland unga.

Så bryter Tiktok mot sina egna regler – smalhets sprids bland unga.

Fenomenet ”Skinnytok” sprider smalhetsideal och viktminskningstips på Tiktok. Enligt plattformen själva ska innehåll som uppmuntrar till ohälsosamma k...

Läs mer
Billigare mat i Husby – Yonis och hans förening driver kooperativ

Billigare mat i Husby – Yonis och hans förening driver kooperativ

Matpriserna stiger och det diskuteras både bland politiker och konsumenter vad man kan göra åt det. Yonis Ali, 25, är med i styrelsen i en förening so...

Läs mer
Södertörns högskola storsatsar på kriminologi

Södertörns högskola storsatsar på kriminologi

Södertörns högskola ska storsatsa på kriminologi och i höst blir det skolans nya huvudämne, med professor Amir Rostami i spetsen. – Mitt mål är att kr...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in