Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Naturskyddsföreningen förbjuder plagg från Shein och Temu på klädbytardagar.

Naturskyddsföreningen förbjuder plagg från Shein och Temu på klädbytardagar.

På lördag arrangerar Naturskyddsföreningen sin årliga klädbytardag i landet – men i år är inte plagg och accessoarer från de kinesiska e-handelsjättar...

Läs mer
Allt färre unga är feminister: ”Tror att det är manshat”

Allt färre unga är feminister: ”Tror att det är manshat”

Allt färre unga kallar sig feminister, visar studien Ungdomsbarometern. 2018 var siffran 34 procent, och 2024 har den minskat till 24 procent. – Det f...

Läs mer
Kriminella utnyttjar skolvalet – för att behålla makt över drogförsäljning.

Kriminella utnyttjar skolvalet – för att behålla makt över drogförsäljning.

För unga personer som är indragna i gängens värld har skolvalet blivit en fråga om makt, och deras egen säkerhet. Personal på skolor där gängkriminali...

Läs mer
Se när SVT:s reporter erbjuds att köpa knark på Snapchat.

Se när SVT:s reporter erbjuds att köpa knark på Snapchat.

SVT Nyheter Sörmland har undersökt hur lätt det är att få tag på narkotika på sociala medier. Efter en enkel sökning på Snapchat fick vi snabbt kontak...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in