Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Tunga kritiken: Väljarna får fel bild av Sveriges klimatutsläpp

Tunga kritiken: Väljarna får fel bild av Sveriges klimatutsläpp

Naturvårdsverket riskerar att underskatta hur stora utsläppen av växthusgaser blir i Sverige. Det konstaterar Riksrevisionen i en granskning – och rik...

Läs mer
Här får eleverna gratis idrott efter skolan

Här får eleverna gratis idrott efter skolan

Haninge kommun vill få fler barn och unga att röra på sig. Sedan terminsstart erbjuds därför gratis idrott efter skolan. – Oavsett erfarenhet och ambi...

Läs mer
Anna-Karin Hatt: ”Ett hot mot demokratin”

Anna-Karin Hatt: ”Ett hot mot demokratin”

På onsdagen meddelade Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt att hon avgår, med hänvisning till hat och hot. I Aktuellt varnar hon för att ett pol...

Läs mer
Svenska bokhandlare kämpar – men i Québec blomstrar branschen

Svenska bokhandlare kämpar – men i Québec blomstrar branschen

I Sverige har var tredje bokhandel lagt ned och branschföreträdare talar om bokhandlardöden. Men i den kanadensiska provinsen Québec blomstrar den. En...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in