Konsumentverket slår ner på vaga miljöpåståenden

(SR) Allt fler företag använder olika termer för miljövänlighet frikostigt i sin marknadsföring, utan att förklara vad de egentligen menar, och det är Konsumentverket kritiskt till. 

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och sociala medier

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • I inslaget pratar man om att företag uttrycker sig ”vagt” i sin marknadsföring, vad menar man med det?
  • Borde det bli konsekvenser mot företag som uttrycker sig tvetydigt i sin marknadsföring, i så fall vad?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu si...

Läs mer
Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Förmögenhetsskatten har blivit den mest debatterade frågan i det norska valet. Högern vill ta bort den och vänstern vill ha kvar den. Fylket Möre och ...

Läs mer
Polisens larm: Fler unga blir utpressade för nakenbilder

Polisens larm: Fler unga blir utpressade för nakenbilder

Polisen larmar om att allt fler unga pressas på pengar av kriminella – som hotar att sprida nakenbilder om de inte betalar. TA DEL AV ARTIKELN OCH DIS...

Läs mer
Böter för störande ljud i lokaltrafiken

Böter för störande ljud i lokaltrafiken

Londonborna har fått nog av störig musik och högljudda telefonsamtal i stadens tunnelbanor. Nu ska en omfattande kampanj sätta stopp för oljudet. – De...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in