Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Så behåller vi tonårstjejerna i föreningsidrotten

Så behåller vi tonårstjejerna i föreningsidrotten

(forskning.se) Under tonåren är det mycket som lockar. Det är ett välbekant fenomen att framför allt tjejer ger upp föreningsidrotten. Men det finns s...

Läs mer
Kvinnlig domare censurerades för tittarna i iransk tv

Kvinnlig domare censurerades för tittarna i iransk tv

(SVT) Iransk tv visade Premier League-mötet mellan Tottenham och Manchester United. Kanalen valde dock att censurera bort domaren Sian Massey-Ellis – ...

Läs mer
Därför gör vi inte som vi bör

Därför gör vi inte som vi bör

(forskning.se) Har du svårt att följa restriktionerna som kommer av pandemin? Det är i så fall inte förvånande. Enligt beteendepsykologin går restrikt...

Läs mer
”Hbtq-rap störst i USA – men i Sverige dominerar machorapen”

”Hbtq-rap störst i USA – men i Sverige dominerar machorapen”

(SVT) En manlig hiphopare som rappar om hett sex män emellan – så låter det just nu på den amerikanska Billboardlistans åtråvärda förstaplats. Samtidi...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in