Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Klart med snubbelstenar i Stockholm till minne av Förintelsens offer

Klart med snubbelstenar i Stockholm till minne av Förintelsens offer

(DN) Snubbelstenarna, utformade av konstnären Gunter Demnig, är minnesplaketter i mässing. De är vanligt förekommande i ett stort antal europeisk...

Läs mer
Rapport: Idrotten är ojämlik

Rapport: Idrotten är ojämlik

(forskning.se) En av studierna i rapporten visar att 30 procent av de ungdomar som kom från hem med både lågt utbildningskapital och lågt ekonomis...

Läs mer
Många unga i spelvärlden kränks.

Många unga i spelvärlden kränks.

(SVT) Var tredje person mellan 13 och 19 år som spelar digitalt har blivit utsatt för kränkningar när de spelar. Det visar en ny Novus-undersökni...

Läs mer
Skellefteå vill starta pedagogpool – ska stötta obehöriga lärare

Skellefteå vill starta pedagogpool – ska stötta obehöriga lärare

(SVT) Skolan i Skellefteå vill testa att anställa tio erfarna lärare i en särskild pedagogpool.  Lärarna ska med kort varsel kunna arbeta vid sk...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in