Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

”När man går ensam är man rädd”

”När man går ensam är man rädd”

(SVT) Rapporten Skolundersökningen om brott, som Brå släppte på torsdagen, visar att antalet tjejer och killar som utsatts för brott ökat med fy...

Läs mer
Forskaren om de digitala stödgrupperna: ”Man kan gömma sig bakom skärmen”

Forskaren om de digitala stödgrupperna: ”Man kan gömma sig bakom skärmen”

(SVT) Det digitala samtalet på sociala medier blir en allt viktigare del av vår vardag. I digitala diskussionsforum som slutna Facebook-grupper saml...

Läs mer
”Det finns effektiv hjälp för hemmasittare”

”Det finns effektiv hjälp för hemmasittare”

(SvD/Debatt) Långvarig skolfrånvaro förekommer hos ett stort antal elever och tycks öka. Men det finns vetenskapligt baserade insatser för att ko...

Läs mer
Ada Hegerberg historisk – första kvinna att vinna Ballon d’Or

Ada Hegerberg historisk – första kvinna att vinna Ballon d’Or

(SVT) Ballon d’Or har delats ut tilll världens bästa manliga fotbollsspelare sedan år 1956. För första gången har det prestigefyllda prise...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in