Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Trevlig sommar önskar vi på värdegrunden

Trevlig sommar önskar vi på värdegrunden

(nordiska museet)Midsommar är vid sidan av julen den kanske viktigaste högtiden i Sverige. För många människor markerar den början på en period av led...

Läs mer
Elever vill ha skolorna öppna under pandemin

Elever vill ha skolorna öppna under pandemin

(SR) De allra flesta barn vill att skolorna är öppna under coronapandemin. Särskilt gäller det de yngre eleverna. Det visar en undersökning som barnrä...

Läs mer
Sverige måste dubbla sina ambitioner för att klara Parisavtalet

Sverige måste dubbla sina ambitioner för att klara Parisavtalet

(forskning.se) Trots att Sverige och Storbritannien har några av världens mest omfattande klimatlagar räcker det inte för att länderna ska klara sina ...

Läs mer
IOK: Man får inte knäböja under OS

IOK: Man får inte knäböja under OS

(SVT) Det internationella fotbollsförbundet har vädjat om ”sunt förnuft” och NFL har uppmuntrat ”fredliga protester.” Men den internationella olympisk...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in