Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Ökad politisk kontroll över medierna

Ökad politisk kontroll över medierna

(forskning.se) Dagens medier har blivit allt mer beroende av nyheter som produceras av regeringskanslierna. Det visar en ny studie utförd av bland an...

Läs mer
Öppnar för ny lag om tv-spelen: ”Barn ska skyddas”

Öppnar för ny lag om tv-spelen: ”Barn ska skyddas”

(SvD) I ett reportage i SvD vittnar flera personer om beroende och missbruksproblem relaterade till lotteriliknande moment i dataspel. Forskare h...

Läs mer
App i telefonen ska larma personal vid väpnat våld i skolan

App i telefonen ska larma personal vid väpnat våld i skolan

(SR) Flera skånska skolor utbildar personal i hur de ska agera om en beväpnad gärningsperson skulle ta sig in på skolan. Nu vill flera kommuner ...

Läs mer
Barn gifts bort utan kommuners vetskap

Barn gifts bort utan kommuners vetskap

(SR) Det är kommunernas ansvar att vidta åtgärder om ett barn riskerar att utsättas för hedersvåld eller giftas bort. Men många kommuner saknar...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in