Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Unik modell ska få unga brottsoffer att våga anmäla

Unik modell ska få unga brottsoffer att våga anmäla

(SVT) För första gången i Sverige prövas en modell med hävd sekretess hos flera myndigheter för att få unga att våga anmäla brott. Farsta i södra Stoc...

Läs mer
Nu utvecklas Sveriges första elflygplan

Nu utvecklas Sveriges första elflygplan

(SR) I Göteborg utvecklas just nu Sveriges första eldrivna flygplan för passagerartrafik och i dag presenterade företaget hur tekniken ser ut kring mo...

Läs mer
Svårt att motivera unga till att lämna kriminalitet

Svårt att motivera unga till att lämna kriminalitet

(SVT) Magdalena el-Sayed jobbar i Rinkeby-Kistas sociala insatsgrupper, där socialtjänsten samarbetar med skolan och polisen för att stötta unga som v...

Läs mer
Stress i gymnasiet tre gånger vanligare hos tjejer – leder till fysiska symptom

Stress i gymnasiet tre gånger vanligare hos tjejer – leder till fysiska symptom

(SVT) Enligt en ny rapport från SCB känner sig 47 procent av tjejer på gymnasiet stressade flera gånger i veckan. För killar är motsvarande siffra 16 ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in