Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig

Barn med utländsk bakgrund är de stora förlorarna i läskrisen: nästan hälften av niondeklassarna når inte upp till grundläggande nivå i läskunnighet. ...

Läs mer
Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

Här deepfejkas svenska polisen i miljonbluff – polisanmäler: ”Oerhört allvarligt”

En ung kvinnlig polis berättar i en nyhetssändning om hur hon vunnit flera miljoner kronor. Kvinnan finns på riktigt och är polis. Men resten är fejk ...

Läs mer
Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Skolverket: Antisemitism på de flesta skolorna i Sverige

Antisemitiska handlingar och attityder förekommer i varierande grad på de flesta skolor i Sverige, enligt en nationell studie som Skolverket presenter...

Läs mer
Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in