Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu si...

Läs mer
Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Förmögenhetsskatten har blivit den mest debatterade frågan i det norska valet. Högern vill ta bort den och vänstern vill ha kvar den. Fylket Möre och ...

Läs mer
Polisens larm: Fler unga blir utpressade för nakenbilder

Polisens larm: Fler unga blir utpressade för nakenbilder

Polisen larmar om att allt fler unga pressas på pengar av kriminella – som hotar att sprida nakenbilder om de inte betalar. TA DEL AV ARTIKELN OCH DIS...

Läs mer
Böter för störande ljud i lokaltrafiken

Böter för störande ljud i lokaltrafiken

Londonborna har fått nog av störig musik och högljudda telefonsamtal i stadens tunnelbanor. Nu ska en omfattande kampanj sätta stopp för oljudet. – De...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in