Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Hit skickas dina trasiga kläder-följ tröjans och byxans resa.

Hit skickas dina trasiga kläder-följ tröjans och byxans resa.

Istället för att slänga dina trasiga kläder i soporna ska nu allt återvinnas. Men SVT kan visa att mer än hälften av Sveriges kommuner skickar sitt te...

Läs mer
Så rapporterar amerikanska medier om bråket mellan Trump och Zelenskyj.

Så rapporterar amerikanska medier om bråket mellan Trump och Zelenskyj.

Bråket mellan Donald Trump och Volodymyr Zelenskyj har fått stort utrymme i medier världen över. Men hur rapporterar amerikanska medier om konfrontati...

Läs mer
Kedjebrevet är tillbaka – barn skräms av ”spöket Teresa”

Kedjebrevet är tillbaka – barn skräms av ”spöket Teresa”

 Det sprids klipp i sociala medier på ”spöket Teresa” som sägs hemsöka den som inte skickar meddelandet vidare. Många barn blir rädda av kedjebrev, vi...

Läs mer
Efter nya kraven – textilåtervinningen i Östersund snart full: ”Brutalt”

Efter nya kraven – textilåtervinningen i Östersund snart full: ”Brutalt”

Trots att det just nu beskrivs som ”lågsäsong” på återvinningen i Östersund kommer det in ett ton med textilier i veckan. Men snart är det slut på utr...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in