Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Bluffen: All importerad honung oäkta visar nya tester

Bluffen: All importerad honung oäkta visar nya tester

Biodlare lät testa honung med ny dna-teknik. Men de flesta burkarna innehöll väldigt lite honung och istället mest socker och andra sötningsmedel. TA ...

Läs mer
Mängder av svenskar lurade i falska tävlingar – tillsynsärenden inledda.

Mängder av svenskar lurade i falska tävlingar – tillsynsärenden inledda.

Falska tävlingar på internet utlovar presentkort från kända varumärken som Coop och Clas Ohlson. – Vi står inte bakom bluffannonserna, säger Marcus Bj...

Läs mer
Taufeeq, 21, löser sommarjobb till unga i utanförskap – med en app

Taufeeq, 21, löser sommarjobb till unga i utanförskap – med en app

När det var dags för Taufeeq Saleh att skaffa sitt första sommarjobb, gick alla andra via sina kontakter. Han hade flyttat till Fjällbacka från Damask...

Läs mer
L vill terrorklassa kvinnohat: ”Jämställdheten är under attack”

L vill terrorklassa kvinnohat: ”Jämställdheten är under attack”

”Våldsbejakande kvinnohat” borde pekas ut som en extremistmiljö och undersökas mer i Sverige. Det menar Liberalerna, som nu vill terrorklassa kvinnoha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in