Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Tobias köpte skog för att skydda den: ”Växter och djur ska fortsätta finnas”

Tobias köpte skog för att skydda den: ”Växter och djur ska fortsätta finnas”

Ett större sammanhängande naturskogsområde norr om Orsa ser nu ut att bli naturreservat. Det efter att en privatperson köpt en del av skogen i syfte a...

Läs mer
Så påverkar AI energibehovet av en googling

Så påverkar AI energibehovet av en googling

En sökning på Google kan i dag kräva tio gånger så mycket energi än vad den gjorde innan den AI-genererade sammanfattningen lanserades tidigare i år. ...

Läs mer
Oväntade succén – grodornas räddning intill motorvägen

Oväntade succén – grodornas räddning intill motorvägen

Hur, när och varför? Det är frågeställningen när forskare undersöker vattenlivet i de konstgjorda dammar som Trafikverket låtit anlägga längs många av...

Läs mer
Stefan Alvén lämnade fotbollen efter att dottern tog emot hotbrev: ”Obehagligt”

Stefan Alvén lämnade fotbollen efter att dottern tog emot hotbrev: ”Obehagligt”

Var tredje sportchef och klubbdirektör som svarat på SVT Sports enkät, har det senaste året funderat på att sluta sina jobb på grund av hat och hot.Me...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in