Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in