Kan reklam påverka vårt demokratiskt engagemang?

(SVT) Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap. Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.

Förslag på lektion inom temat: Behov och rättigheter 

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?

  • Tror du reklamkampanjer och kommersiella budskap påverkar vår vilja att engagera oss i samhällsutvecklingen? Motivera gärna ditt svar.

  • Är inte reklam en del av ett demokratisk samhälle? Motivera gärna ditt svar.

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Polisen bestört efter rånförsöket: Inte så bekvämt att sälja majblommor i Oskarshamn.

Polisen bestört efter rånförsöket: Inte så bekvämt att sälja majblommor i Oskarshamn.

Gårdagens rånförsök mot en 12-årig pojke som sålde majblommor i Oskarshamn bekymrar polisen, som säger att man under en tid haft problem med stökiga b...

Läs mer
Så fick fritidsgårdarna i Trosa ungdomar att välja bort mobilen

Så fick fritidsgårdarna i Trosa ungdomar att välja bort mobilen

Allt fler ungdomar i Trosa väljer bort mobilen för att bland annat spela sällskapsspel. Det har fritidsgårdarna i kommunen märkt av och det är något s...

Läs mer
Skolans varning: Unga pojkar radikaliseras av kvinnohat på nätet

Skolans varning: Unga pojkar radikaliseras av kvinnohat på nätet

Fler unga män som beskrivs som incels hänvisas till Storbritanniens anti-terrorprogram. Thomas Michael, som jobbar på en skola i västra England, varna...

Läs mer
FN varnar för ”mördar-robotar”

FN varnar för ”mördar-robotar”

AI-vapen som styr sig själva och fattar beslut om att döda är nästa steg i den militärtekniska kapprustningen. FN:s generalsekreterare vill ha ett för...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in