”Influencers viktiga i coronakommunikation”

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Hur får man folk att följa regeringens rekommendationer och råd i corona-tider? Använd influencernas enorma genomslag, anser forskaren Jonas Colliander, Handelshögskolan i Stockholm.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrund, team och triggers.

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är det som gör att det kan vara lättare att ta till sig vad en influencer säger mer än en myndighet?
  • I corona-tider kan sociala medier vara ett bra redskap för att bekämpa pandemin, men hur ska man veta att det som publiceras är korrekt och sant?

Nyhetstips

”50 procent av det vi äter är svensk mat”

”50 procent av det vi äter är svensk mat”

(SVT) Inhemsk produktion och självförsörjning – så skyddar vi oss bäst mot pandemier. Det anser nationalekonomen Tino Sanandaji, som diskuterade fråga...

Läs mer
Unga utsatta för hedersförtryck påverkas av stängda skolor

Unga utsatta för hedersförtryck påverkas av stängda skolor

(SR) Vårens distansundervisning på gymnasiet har påverkat livet för unga som utsätts för hedersförtryck. Det här ser bland andra Rädda Barnen som får ...

Läs mer
Samordning av digitala tjänster kan minska vårt bilberoende

Samordning av digitala tjänster kan minska vårt bilberoende

(forskning.se) Nya tjänster för aktiv och delad mobilitet kommer att påverka hur vi reser i framtiden. En förutsättning för att dessa tjänster ska bid...

Läs mer
Anti-rörelsen: Då kommer det aldrig gå att arrangera OS

Anti-rörelsen: Då kommer det aldrig gå att arrangera OS

(SR) Årets uppskjutna OS i Tokyo får den anti-olympiska rörelsen att hoppas på en framtid utan OS eller med helt andra sorters olympiska spel. Förslag...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in