Sjukhusen i pakistanska Punjab svämmar över och regionens styre har förbjudit utomhusaktiviteter från 11 till 17 november. Anledningen är det täta lagret av smog, som enligt Unicef utsätter elva miljoner barn för hälsofara.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
Diskussionsfrågor till artikeln
Årskurs 1-3
- Vad är smog? Vad ni tror smog är och hur det kan påverka människor och djur.
- Hur kan vi hjälpa vår planet? Fundera på saker ni kan göra för att minska luftföroreningar i er vardag, till exempel att gå eller cykla till skolan.
- Hur känns det att dela luften med andra? Prata om varför det är viktigt att alla har rätt till frisk luft.
Årskurs 4-6
- Varför finns smog i Pakistan? Diskutera vad som kan orsaka smog och hur det skiljer sig från Sveriges luftkvalitet.
- Hur påverkas barn av smog? Fundera på hur det kan kännas att leva i en miljö där det är svårt att andas.
- Vad kan vi göra här i Sverige? Resonera kring hur ni kan minska utsläpp som påverkar luftkvaliteten globalt.
Årskurs 7-9
- Vilka är de största orsakerna till smog i städer som de i Pakistan? Diskutera industrins, bilarnas och klimatpolitikens roll.
- Hur hänger luftföroreningar ihop med globala klimatfrågor? Analysera sambandet mellan smog och den globala uppvärmningen.
- Vad kan vi lära oss av situationen i Pakistan? Reflektera över hur Sverige kan undvika liknande problem i framtiden.
Gymnasiet
- Vilka är de socioekonomiska effekterna av smog i utvecklingsländer som Pakistan? Diskutera hur fattigdom och miljöproblem påverkar varandra.
- Hur kan internationellt samarbete minska luftföroreningar? Utforska möjligheter för FN, WHO och andra organisationer att agera.
- Vilken roll spelar individen jämfört med samhället? Reflektera över vad som är mest effektivt: personliga förändringar eller politiska beslut.