Hård kritik mot Tiktok: Utnyttjar och vilseleder barn med reklam

(SVT) Smygreklam riktad till barn och obegripliga användarvillkor. Domen mot videoappen Tiktok är hård i en ny rapport från den europeiska konsumentorganisationen BEUC.

Förslag på lektion inom temat: Dilemmaberättelser

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur kan man skilja på reklam och information?
  • Hur tycker du man ska göra om man upptäcker dold eller vilseledande reklam i text eller inslag?

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Unga om sexuellt våld – Wilma, 18: ”Man vet inte var gränsen går”

Unga om sexuellt våld – Wilma, 18: ”Man vet inte var gränsen går”

Vad är okej och inte när det kommer till sex? Hur vet man var gränsen går? En ny svensk-norsk studie visar att det råder en del osäkerhet bland unga n...

Läs mer
Fembarnsfamilj i Luleå testade bilfritt – sedan kom verkligheten: ”Nu kör vi två”

Fembarnsfamilj i Luleå testade bilfritt – sedan kom verkligheten: ”Nu kör vi två”

Personbilar står för över 90 procent av vägtrafikens utsläpp, och i drygt hälften av Sveriges kommuner har andelen hushåll med två bilar ökat istället...

Läs mer
Experten: Efter vapenvilan – detta händer framöver.

Experten: Efter vapenvilan – detta händer framöver.

Vapenvilan mellan Israel och Hamas har gått in i sin första fas. Vägen mot den tredje och sista kan dock bli snårig. – Det finns egentligen inget fört...

Läs mer
Poängjakten: Här filmas pojkar när de misshandlas – för att unga kriminella vill samla poäng.

Poängjakten: Här filmas pojkar när de misshandlas – för att unga kriminella vill samla poäng.

Polisen kallar den farliga trenden för poängjakten, som går ut på att unga filmar misshandel av andra unga och publicerar det på sociala medier för at...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in