
Att odla bladgrönsaker och örter utan jord började som ett experiment i bostadsrättsföreningen Regnbågen i Jönköping. Nu odlar de persilja och asiatisk sallad hydroponiskt året runt.
TA DEL AV ARTIKELN OCH DISKUTERA DEN MED ELEVERNA (SVT)
På värdegrundens lektionsbank hittar du användbara lektionsuppslag kopplat till samma teman som nyheten. Om din skola inte är prenumerant kan ni testa på lektionsbanken tillfälligt under 7 dagar utan några förbindelser eller förpliktelser. Vill du prova på? Kontakta edvin@vardegrunden.se
Diskussionsfrågor till artikeln. Frågorna är anpassade efter ålder och kopplade till hållbarhet, samarbete och innovation.
Årskurs 1–3
- Vad tycker du om att odla grönsaker inomhus istället för ute i jorden?
- Varför är det bra att hjälpas åt i ett kvarter eller en klass?
- Hur kan vi ta hand om naturen och ändå få god mat?
Årskurs 4–6
- Vad betyder det att odla hydroponiskt, och varför är det smart i en stad?
- Hur kan vi samarbeta med andra för att göra något bra för miljön?
- Skulle du vilja odla något i skolan eller hemma? Varför eller varför inte?
Årskurs 7–9
- Hur kan hydroponisk odling vara ett sätt att lösa miljöproblem och matbrist i framtiden?
- Vilken roll spelar samarbete och lokal initiativkraft i hållbar utveckling?
- Vad skulle du själv kunna bidra med om din skola eller ditt bostadsområde startade ett liknande projekt?
Gymnasiet
- Hur kan urbana odlingsprojekt som detta bidra till ett mer hållbart samhälle – både miljömässigt och socialt?
- Vilka för- och nackdelar finns med hydroponisk odling jämfört med traditionell odling?
- Hur kan medborgarinitiativ och gemenskapsodling påverka vår syn på ansvar, konsumtion och framtidens matförsörjning?