Gemensam undervisning i historia ska bygga broar i Europa.

En pojke bygger med klossar.

(forskning.se) Historieämnet har ofta präglats av nationalistiska berättelser som skapat splittring och konflikt. I ett nytt projekt, som riktar sig till lärare i hela Europa, ska i stället den gemensamma historien lyftas fram.

Förslag på lektion inom temat: Värdegrund, team och triggers

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vad är syftet med att försöka belysa den gemensamma historian framför den nationalistiska?
  • Ett syfte med projektet är ”Att förstå att människor i historien inte kan dömas utifrån vår tids moraliska värderingar utan att de haft begränsade möjligheter att agera i den tid och det sammanhang de levde i” Vad menas med det?

Läs artikeln

Nyhetstips

Förtroendebarometern 2025: Tiktok i botten trots populariteten

Förtroendebarometern 2025: Tiktok i botten trots populariteten

Polisen och Systembolaget toppar samhällsinstitutioner och företag som svenskarna känner förtroende för och videoplattformen Tiktok hamnar i botten. F...

Läs mer
USA och Ryssland för samtal i Saudiarabien om kriget i Ukraina.

USA och Ryssland för samtal i Saudiarabien om kriget i Ukraina.

I dag möts toppdiplomater från USA och Ryssland för samtal om kriget i Ukraina. Trots löften från USA om att Ukraina inte kommer tvingas till ett fred...

Läs mer
Skippar Valentine’s day – eleverna firar vänliga veckan i stället

Skippar Valentine’s day – eleverna firar vänliga veckan i stället

Under samma vecka som Alla hjärtans dag infaller är det också vänliga veckan för eleverna på grundskolan Hedvig Eleonora i Stockholms innerstad. Det i...

Läs mer
Se när eleverna övar inrymning: ”Tryggare i mitt klassrum”

Se när eleverna övar inrymning: ”Tryggare i mitt klassrum”

Efter masskjutningen på Campus Risbergska har frågor om skolsäkerheten i Sverige väckts. SVT har besökt en av de skolor i Sverige som övat på inrymnin...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in