Företag vill granska fusk i sociala medier

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SR) Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter. 

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur stort inflytande har influencers på folks åsikter? Motivera gärna ditt svar.
  • Vad kan manipuleringen av sociala mediekonton få för konsekvenser?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Nu börjar fritidskortet gälla

Nu börjar fritidskortet gälla

Från och med den 15 september kan barn och unga få 500 kronor per år i bidrag för att hålla på med fritidsaktiviteter inom kultur och idrott. Men hur ...

Läs mer
Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus. – Jag tyckte inte om att bo ho...

Läs mer
Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu si...

Läs mer
Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Förmögenhetsskatten har blivit den mest debatterade frågan i det norska valet. Högern vill ta bort den och vänstern vill ha kvar den. Fylket Möre och ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in