Företag vill granska fusk i sociala medier

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SR) Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter. 

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur stort inflytande har influencers på folks åsikter? Motivera gärna ditt svar.
  • Vad kan manipuleringen av sociala mediekonton få för konsekvenser?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Efter nya kraven – textilåtervinningen i Östersund snart full: ”Brutalt”

Efter nya kraven – textilåtervinningen i Östersund snart full: ”Brutalt”

Trots att det just nu beskrivs som ”lågsäsong” på återvinningen i Östersund kommer det in ett ton med textilier i veckan. Men snart är det slut på utr...

Läs mer
Förtroendebarometern 2025: Tiktok i botten trots populariteten

Förtroendebarometern 2025: Tiktok i botten trots populariteten

Polisen och Systembolaget toppar samhällsinstitutioner och företag som svenskarna känner förtroende för och videoplattformen Tiktok hamnar i botten. F...

Läs mer
USA och Ryssland för samtal i Saudiarabien om kriget i Ukraina.

USA och Ryssland för samtal i Saudiarabien om kriget i Ukraina.

I dag möts toppdiplomater från USA och Ryssland för samtal om kriget i Ukraina. Trots löften från USA om att Ukraina inte kommer tvingas till ett fred...

Läs mer
Skippar Valentine’s day – eleverna firar vänliga veckan i stället

Skippar Valentine’s day – eleverna firar vänliga veckan i stället

Under samma vecka som Alla hjärtans dag infaller är det också vänliga veckan för eleverna på grundskolan Hedvig Eleonora i Stockholms innerstad. Det i...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in