Företag vill granska fusk i sociala medier

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SR) Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter. 

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Hur stort inflytande har influencers på folks åsikter? Motivera gärna ditt svar.
  • Vad kan manipuleringen av sociala mediekonton få för konsekvenser?

Läs artikeln och lyssna på inslaget

Nyhetstips

Bluffen: All importerad honung oäkta visar nya tester

Bluffen: All importerad honung oäkta visar nya tester

Biodlare lät testa honung med ny dna-teknik. Men de flesta burkarna innehöll väldigt lite honung och istället mest socker och andra sötningsmedel. TA ...

Läs mer
Mängder av svenskar lurade i falska tävlingar – tillsynsärenden inledda.

Mängder av svenskar lurade i falska tävlingar – tillsynsärenden inledda.

Falska tävlingar på internet utlovar presentkort från kända varumärken som Coop och Clas Ohlson. – Vi står inte bakom bluffannonserna, säger Marcus Bj...

Läs mer
Taufeeq, 21, löser sommarjobb till unga i utanförskap – med en app

Taufeeq, 21, löser sommarjobb till unga i utanförskap – med en app

När det var dags för Taufeeq Saleh att skaffa sitt första sommarjobb, gick alla andra via sina kontakter. Han hade flyttat till Fjällbacka från Damask...

Läs mer
L vill terrorklassa kvinnohat: ”Jämställdheten är under attack”

L vill terrorklassa kvinnohat: ”Jämställdheten är under attack”

”Våldsbejakande kvinnohat” borde pekas ut som en extremistmiljö och undersökas mer i Sverige. Det menar Liberalerna, som nu vill terrorklassa kvinnoha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in