Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Amerikanska myndigheter varnar – våg av AI-fusk i valspurten

Amerikanska myndigheter varnar – våg av AI-fusk i valspurten

Med hjälp av AI-teknik produceras allt större mängder av ”nyhets-artiklar”, bilder och videoklipp som är fejk. Amerikanska myndigheter varnar nu för e...

Läs mer
Grönskan minskar i svenska städer

Grönskan minskar i svenska städer

Minst 1 300 hektar grönska har försvunnit från större svenska städer de senaste fem åren, visar en granskning som Sveriges radio Ekot har gjort.Gransk...

Läs mer
Polisen varnar för fejkade swishbetalningar – så gör du för att inte bli lurad

Polisen varnar för fejkade swishbetalningar – så gör du för att inte bli lurad

Polisen har fått in en handfull anmälningar om bedrägerier med falska Swish-appar i Dalarna. Problemet har tidigare uppmärksammats i andra delar av Sv...

Läs mer
Näthat ökar bland tonårskillar – nästan var fjärde drabbas

Näthat ökar bland tonårskillar – nästan var fjärde drabbas

Ett hårt klimat. Konton med syfte att sprida hat och rykten om andra – så beskrivs stämningen på nätet av unga som SVT träffat. Och bland just tonårsk...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in