Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Markant ökning av anmälningar om kvinnovåld under 2020

Markant ökning av anmälningar om kvinnovåld under 2020

(SVT) Antal anmälningar om våldsbrott har minskat i Skåne mellan 2019 och 2020. Men anmälningarna gällande kvinnovåld i hemmet har ökat under pandemiå...

Läs mer
Många barn saknar sina mor- och farföräldrar

Många barn saknar sina mor- och farföräldrar

(SVT) Organisationen Rädda Barnen har genomfört en undersökning, där 500 barn i åldern 9 till 14 år fått svara på frågor om hur de påverkats av pandem...

Läs mer
Liten tjej tar sig an talibanerna i animerade filmen ”Den osynliga flickan”

Liten tjej tar sig an talibanerna i animerade filmen ”Den osynliga flickan”

(SVT/filmrecension) Den osynliga flickan är en saga om berättelsens kraft, som trygghetsskapare men också som inspiration för att agera och kämpa mot ...

Läs mer
Amnesty: Brott mot krigets lagar under konflikten om Nagorno-Karabach

Amnesty: Brott mot krigets lagar under konflikten om Nagorno-Karabach

(SVT) Både armeniska och azerbajdzjanska styrkor bröt mot internationell humanitär rätt under konflikten om Nagorno-Karabach, som pågick under hösten ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in