Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Stödinsatser för barn mot föräldrarnas vilja

Stödinsatser för barn mot föräldrarnas vilja

(SVT) Socialtstyrelsen har fått i uppdrag att ta fram lagförslag för att kunna tvinga barn till sociala insatser utan föräldrarnas samtycke, enligt Ek...

Läs mer
Rapport: Ungas alkohol- och cannabisdebut går uppåt i åldrarna

Rapport: Ungas alkohol- och cannabisdebut går uppåt i åldrarna

(SVT) Det blir allt ovanligare att svenska ungdomar gör alkoholdebut före 14 års ålder. Dessutom ökar även debutåldern för cannabis, enligt en rapport...

Läs mer
Synagogor och mediehus märktes med hotfulla klisterlappar

Synagogor och mediehus märktes med hotfulla klisterlappar

(SVT) Judiska lokaler och synagogor i Sverige, Danmark och Norge har fått olika former av ”judestjärnor” uppsatta på fasaderna. Det skedde under en ko...

Läs mer
Våldsskildringar livesänds via sociala medier.

Våldsskildringar livesänds via sociala medier.

(SVT) Lokala myndigheter och ny teknik ska hjälpa sociala mediejätten Facebook att upptäcka hat, hot, våld och andra grova brott på plattformen. Här ä...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in