Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Dagens globala livsmedelshandel står inför ett stort klimathot.

Dagens globala livsmedelshandel står inför ett stort klimathot.

(SVT) Stort klimathot mot den globala livsmedelshandeln. Det enligt en ny rapport som publiceras i dag. Forskarna menar att världens länder måste ha e...

Läs mer
Så sprider klimatskeptiker falska uppgifter på nätet.

Så sprider klimatskeptiker falska uppgifter på nätet.

(SVT) De använder underkända vetenskapsrapporter och feltolkar statistik. SVT Nyheter har granskat metoderna som används av klimatskeptiker.- Jag ser ...

Läs mer
Relationsvåldet skördade över 800 liv på ett år.

Relationsvåldet skördade över 800 liv på ett år.

(SVT) Sverige har skakats av det brutala våld som nyligen tagit fem kvinnors liv. Men det dödliga relationsvåldet ser ändå ut att ligga betydligt lägr...

Läs mer
Ångest kan minskas med aktiv livsstil

Ångest kan minskas med aktiv livsstil

(forskning.se) En fysiskt aktiv livsstil kan minska risken att drabbas av ångestsjukdomar. Det visar en studie från Lunds universitet som följt närmar...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in