Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

(SR) EU-parlamentet röstade idag nej till förslag om skärpta krav för djurtransporter inom EU, något som lett till stor besvikelse bland djurskyddsorg...

Läs mer
EU vill styra upp internet

EU vill styra upp internet

(SR) I dag ska EU-parlamentet rösta om sin position i frågan om nya spelregler på internet. Det som är olagligt off-line ska bli olagligt online. Förs...

Läs mer
Hedersvåldet i Sverige: Fallet Fadime

Hedersvåldet i Sverige: Fallet Fadime

(SVT) Sverige skakades av hedersmordet på Fadime Sahindal i Uppsala. 20 år efter mordet belyser en ny dokumentär hedersproblematiken i Sverige.  Försl...

Läs mer
Rykten sprids på sociala medier –vilseledande information om krig.

Rykten sprids på sociala medier –vilseledande information om krig.

(SR) Sedan en tid förekommer ryktesspridning via olika sajter och appar, bland annat via videoappen Tiktok där många av användarna är barn, om ett väp...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in