Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Oskarshamn ser över undervisningen – större utrymme för porrkritik

Oskarshamn ser över undervisningen – större utrymme för porrkritik

(SVT) Emma Ottossons gymnasiearbete har satt porr och porrkritik på den lokalpolitiska agendan. Oskarshamns kommun vidtar åtgärder och porrkritik komm...

Läs mer
Kol i jorden kan rena bort gifter

Kol i jorden kan rena bort gifter

(forskning.se) Biokol kan rena förorenad mark på plats. Samtidigt kan jorden bli bördigare – och svenska mjölkkor mer klimatsmarta med biokolblandat f...

Läs mer
Efter våldtäkterna – skolorna ska utbildas om sexualbrott

Efter våldtäkterna – skolorna ska utbildas om sexualbrott

(SR) Efter våldtäkterna mot en elev på en skola i Malmö ska nu elever, lärare och vårdnadshavare utbildas kring sexuella brott mot barn – det är en av...

Läs mer
Friidrottens nya policy – alla får tävla som valfritt kön

Friidrottens nya policy – alla får tävla som valfritt kön

(SR) Svensk friidrott vill vara mer inkluderande – nu ska det bli lättare att tävla som det kön man upplever sig ha. Oavsett vilket kön du är född i k...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in