Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Klart med snubbelstenar i Stockholm till minne av Förintelsens offer

Klart med snubbelstenar i Stockholm till minne av Förintelsens offer

(DN) Snubbelstenarna, utformade av konstnären Gunter Demnig, är minnesplaketter i mässing. De är vanligt förekommande i ett stort antal europeisk...

Läs mer
Rapport: Idrotten är ojämlik

Rapport: Idrotten är ojämlik

(forskning.se) En av studierna i rapporten visar att 30 procent av de ungdomar som kom från hem med både lågt utbildningskapital och lågt ekonomis...

Läs mer
Många unga i spelvärlden kränks.

Många unga i spelvärlden kränks.

(SVT) Var tredje person mellan 13 och 19 år som spelar digitalt har blivit utsatt för kränkningar när de spelar. Det visar en ny Novus-undersökni...

Läs mer
Skellefteå vill starta pedagogpool – ska stötta obehöriga lärare

Skellefteå vill starta pedagogpool – ska stötta obehöriga lärare

(SVT) Skolan i Skellefteå vill testa att anställa tio erfarna lärare i en särskild pedagogpool.  Lärarna ska med kort varsel kunna arbeta vid sk...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in