Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Svenskarna slänger mindre – men sorterar fel

Svenskarna slänger mindre – men sorterar fel

(SR) Hushållen är skyldiga att sortera de material som kan återanvändas. Producenterna har ansvar för att ta hand om returpapper, förpackningar...

Läs mer
Frappart historisk-första kvinna att döma en europeisk herrfinal

Frappart historisk-första kvinna att döma en europeisk herrfinal

(SVT) – Jag är glad att vi kan vara del av det här historiska momentet, det är så många saker i världen där vi inte är smarta nog att ta sma...

Läs mer
Rektorn sågar svenska skolmodellen: Därför inför vi tre terminer

Rektorn sågar svenska skolmodellen: Därför inför vi tre terminer

(SVT) Det handlar om Amerikanska gymnasiet i Göteborg. Strukturen innebär ett förkortat sommarlov, två veckors höst-, jul- och sportlov. Enligt d...

Läs mer
Läsning i skolan samma som på 60-talet

Läsning i skolan samma som på 60-talet

(forskning.se) Att människor oroas över barns läsning och teknikskiften är knappast nytt, menar Anna Lundh, docent vid Bibliotekshögskolan, Högs...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in