Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Varför behövs skönlitteratur i skolan?

Varför behövs skönlitteratur i skolan?

(forskning.se) Läsning lyfts fram som något positivt inom den svenska skolan – men vad skönlitteraturen mer har att erbjuda framstår som oklart. En av...

Läs mer
Vad finns egentligen i sprutan?

Vad finns egentligen i sprutan?

(forskning.se) Vaccin brukar beskrivas som den medicinska uppfinning som har räddat flest liv. Idag har de flesta vacciner en sak gemensamt: De ska ge...

Läs mer
EU till Turkiet: Bollen ligger hos er

EU till Turkiet: Bollen ligger hos er

(SVT) Mer samarbete och stärkta kontakter utlovas från EU till Turkiet – men då krävs också respekt för mänskliga rättigheter.– Vi sträcker ut vår han...

Läs mer
Kön och social bakgrund styr gymnasievalet

Kön och social bakgrund styr gymnasievalet

(forskning.se) Ungdomars gymnasieval är fortfarande starkt präglat av kön och föräldrarnas utbildningsbakgrund. De reformer som genomförts de senaste ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in