Elever behöver stöd att hantera informationsflödet

En person tittar på sin mobiltelefon.

(forskning.se) Ökande informationsmängder gör det inte nödvändigtvis lättare att få kunskap. Förmågan att att navigera och kritiskt förhålla sig till informationsflödet via tekniskt sofistikerade medier blir allt viktigare för eleverna i skolan, visar forskning från Göteborgs universitet.

Förslag på lektion inom temat:  Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till nyheten: 

  • Vad handlar artikeln om?
  • Vilka kriterier ska en nyhet eller information ha för att vara trovärdig, enligt dig? Motivera gärna ditt svar.
  • Tror du man har samma källkritiska synsätt på en informationskälla som bekräftar ens åsikt, mot en informationskälla som talar mot den? Motivera gärna dit svar.

Läs artikeln

Nyhetstips

Stor risk för rysk påverkan i italienska valet

Stor risk för rysk påverkan i italienska valet

(SVT) Risken för rysk påverkan av det italienska parlamentsvalet är stor. Det anser landets underrättelsetjänst. På en lista som läckt ut till media f...

Läs mer
Sant eller falskt: Fem myter om elförbrukning i hemmet

Sant eller falskt: Fem myter om elförbrukning i hemmet

(SVT) Ska man dra ur laddaren när den är klar och är det bättre att handdiska sin frukosttallrik? Klimatcoachen Lars Ejeklint fick svara på några vanl...

Läs mer
Hat och fördomar kan försvåra regeringsbildning

Hat och fördomar kan försvåra regeringsbildning

(forskning.se) Politikerna i valrörelsen tycker inte bara olika – de tycker också att motståndarna är oärliga, ointelligenta och fördomsfulla, visar e...

Läs mer
Rapport: Det blir allt farligare att vara konstnär

Rapport: Det blir allt farligare att vara konstnär

(SR) 38 konstnärer dödades och 119 fängslades under 2021. Det är några siffror som Freemuse lyfter fram i sin årliga rapport. -Varför tror du totalitä...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in