Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) ”Oroa dig inte för de kostnader du ser – allt kommer vara gratis”, säger rösten i en reklamfilm på Youtube. Reklamen försöker lura in unga Fortnite-spelare i en bluff. Längst ner, i finstilt text, står det: ”Genom att klicka på KÖP godkänner du en prenumeration på 200 kronor i månaden”. – Det här är otroligt sofistikerat. De gör det med vetskapen om att de lurar många unga, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och coronakrisen

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Vad är anledningen till att man ger tvetydig eller inte förvillande information?
  • Vad ska man göra om man blivit utsatt för en bluff eller ett lurendrejeri av tillexempel någon speltillverkare eller via reklam?

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Så lyckades skolan vända negativa trenden: ”Bästa är lärarna”

Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian ut...

Läs mer
Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in