Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) ”Oroa dig inte för de kostnader du ser – allt kommer vara gratis”, säger rösten i en reklamfilm på Youtube. Reklamen försöker lura in unga Fortnite-spelare i en bluff. Längst ner, i finstilt text, står det: ”Genom att klicka på KÖP godkänner du en prenumeration på 200 kronor i månaden”. – Det här är otroligt sofistikerat. De gör det med vetskapen om att de lurar många unga, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och coronakrisen

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Vad är anledningen till att man ger tvetydig eller inte förvillande information?
  • Vad ska man göra om man blivit utsatt för en bluff eller ett lurendrejeri av tillexempel någon speltillverkare eller via reklam?

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Regeringen vill införa skarp åldersgräns för sociala medier

Regeringen vill införa skarp åldersgräns för sociala medier

Regeringen ger i dag en utredare i uppdrag att undersöka möjligheterna att införa en skarp åldersgräns för sociala medier. Om det inte går ska utredar...

Läs mer
EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

EU röstar om ”vegoburgarens” framtid – kan förbjudas.

Sojakorv, vegoburgare och tofubiff kan snart vara ett minne blott. Under onsdagen röstade EU-parlamentet igenom ett förslag om förbud mot ”köttnamn” p...

Läs mer
Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Mobilförbud i skolan – så gick det: ”Mindre beroende”

Många länder världen över inför förbud mot mobiler i skolan. I Finland är det från i höst förbjudet att ha med dem på lektionerna i grundskolan. – Det...

Läs mer
Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Slarv och lathet i soprummen kostar miljoner: ”Blir arg”

Hyresgäster som slänger förbjudet skräp i de gemensamma soprummen kostar kommunala bostadsbolag runt om i landet miljontals kronor varje år. – Jag tro...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in