Blufftjänster lurar unga på pengar genom reklam på Google och Youtube

En person tittar på sin mobiltelefon.

(SVT) ”Oroa dig inte för de kostnader du ser – allt kommer vara gratis”, säger rösten i en reklamfilm på Youtube. Reklamen försöker lura in unga Fortnite-spelare i en bluff. Längst ner, i finstilt text, står det: ”Genom att klicka på KÖP godkänner du en prenumeration på 200 kronor i månaden”. – Det här är otroligt sofistikerat. De gör det med vetskapen om att de lurar många unga, säger Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och coronakrisen

Frågor att diskutera till nyheten:

  • Vad handlar artikeln/inslaget om?
  • Vad är anledningen till att man ger tvetydig eller inte förvillande information?
  • Vad ska man göra om man blivit utsatt för en bluff eller ett lurendrejeri av tillexempel någon speltillverkare eller via reklam?

Läs artikeln och se inslaget.

Nyhetstips

Tunga kritiken: Väljarna får fel bild av Sveriges klimatutsläpp

Tunga kritiken: Väljarna får fel bild av Sveriges klimatutsläpp

Naturvårdsverket riskerar att underskatta hur stora utsläppen av växthusgaser blir i Sverige. Det konstaterar Riksrevisionen i en granskning – och rik...

Läs mer
Här får eleverna gratis idrott efter skolan

Här får eleverna gratis idrott efter skolan

Haninge kommun vill få fler barn och unga att röra på sig. Sedan terminsstart erbjuds därför gratis idrott efter skolan. – Oavsett erfarenhet och ambi...

Läs mer
Anna-Karin Hatt: ”Ett hot mot demokratin”

Anna-Karin Hatt: ”Ett hot mot demokratin”

På onsdagen meddelade Centerpartiets partiledare Anna-Karin Hatt att hon avgår, med hänvisning till hat och hot. I Aktuellt varnar hon för att ett pol...

Läs mer
Svenska bokhandlare kämpar – men i Québec blomstrar branschen

Svenska bokhandlare kämpar – men i Québec blomstrar branschen

I Sverige har var tredje bokhandel lagt ned och branschföreträdare talar om bokhandlardöden. Men i den kanadensiska provinsen Québec blomstrar den. En...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in