Bara en av tio kan skilja annonser från nyheter

(SVT) I undersökningen ingår 1 000 vuxna och 500 ungdomar, och det visar sig att det inte är lätt att skilja på vad som är en nyhet eller en annons i en digital dagstidning.

Förslag på lektion inom temat: Källkritik och fakenews

Frågor att diskutera till lektionen: 

  • Vad handlar artikeln om?

  • Vad tror du syftet är att sprida falska nyhetsartiklar eller annonser förklädda som nyheter?

  • Vad tror du påverkar ens mottaglighet för innehållet i annonser eller falsk information?

Läs artikeln.

Nyhetstips

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

Klipp i Agenda visade sig vara AI-genererat

En AI-genererad video visades upp som äkta i SVT:s Agenda under söndagskvällen. – Det är olyckligt att vi av misstag publicerat ett AI-genererat klipp...

Läs mer
Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Restprodukter blir nya smaker på Österlen

Kanelbullar av bryggerijäst – eller lite fermenterade fruktrester till glassen? Möjligheterna är oändliga när kockar och matföretagare på Österlen vas...

Läs mer
Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

Gen Z skakar regeringar på flera kontinenter

En våg av så kallade ”Gen Z-protester” sprider sig globalt – en ungdomsrörelse kännetecknad av piratflaggor och närvaro på sociala medier. Hittills ha...

Läs mer
Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Vad som började med en läckt internrapport om bristande opartiskhet, med ett inslag om Donald Trump i fokus, har de senaste dagarna blommat ut till en...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in