Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Mellanstadieflickor har gott självförtroende

Mellanstadieflickor har gott självförtroende

(forskning.se) Svenska mellanstadietjejer sticker ut med sitt goda självförtroende. Deras värdering av sig själva har rakat i höjden, medan högstadief...

Läs mer
Bamse ska lära barn om demokrati: ”Du får alltid säga vad du tycker”

Bamse ska lära barn om demokrati: ”Du får alltid säga vad du tycker”

(SVT) I år är det hundra år sedan allmän rösträtt infördes i Sverige. Det uppmärksammar regeringen genom en kommitté med uppdrag att utveckla och stär...

Läs mer
Vätgas ska rädda klimatet

Vätgas ska rädda klimatet

(SVT) En storsatsning på fossilfri vätgas kan kapa en tredjedel av de svenska koldioxidutsläppen inom 20 år. Den bedömningen görs i den vätgasstrategi...

Läs mer
Elever utvecklas av att lära i naturen

Elever utvecklas av att lära i naturen

(forskning.se) Att ha friluftsundervisning på schemat lär inte bara elever att hantera stormkök och klä sig rätt. Elevernas egna upplevelse är att sam...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in