Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

Nej till skärpta krav – djur får fraktas under hur lång tid som helst.

(SR) EU-parlamentet röstade idag nej till förslag om skärpta krav för djurtransporter inom EU, något som lett till stor besvikelse bland djurskyddsorg...

Läs mer
EU vill styra upp internet

EU vill styra upp internet

(SR) I dag ska EU-parlamentet rösta om sin position i frågan om nya spelregler på internet. Det som är olagligt off-line ska bli olagligt online. Förs...

Läs mer
Hedersvåldet i Sverige: Fallet Fadime

Hedersvåldet i Sverige: Fallet Fadime

(SVT) Sverige skakades av hedersmordet på Fadime Sahindal i Uppsala. 20 år efter mordet belyser en ny dokumentär hedersproblematiken i Sverige.  Försl...

Läs mer
Rykten sprids på sociala medier –vilseledande information om krig.

Rykten sprids på sociala medier –vilseledande information om krig.

(SR) Sedan en tid förekommer ryktesspridning via olika sajter och appar, bland annat via videoappen Tiktok där många av användarna är barn, om ett väp...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in