Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Trevlig sommar önskar vi på värdegrunden

Trevlig sommar önskar vi på värdegrunden

(nordiska museet)Midsommar är vid sidan av julen den kanske viktigaste högtiden i Sverige. För många människor markerar den början på en period av led...

Läs mer
Elever vill ha skolorna öppna under pandemin

Elever vill ha skolorna öppna under pandemin

(SR) De allra flesta barn vill att skolorna är öppna under coronapandemin. Särskilt gäller det de yngre eleverna. Det visar en undersökning som barnrä...

Läs mer
Sverige måste dubbla sina ambitioner för att klara Parisavtalet

Sverige måste dubbla sina ambitioner för att klara Parisavtalet

(forskning.se) Trots att Sverige och Storbritannien har några av världens mest omfattande klimatlagar räcker det inte för att länderna ska klara sina ...

Läs mer
IOK: Man får inte knäböja under OS

IOK: Man får inte knäböja under OS

(SVT) Det internationella fotbollsförbundet har vädjat om ”sunt förnuft” och NFL har uppmuntrat ”fredliga protester.” Men den internationella olympisk...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in