Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Trevlig Sommar

Trevlig Sommar

Nyhetstipset tar semester och återkommer i augusti. Värdegrunden går att nås på telefon eller mejl. Ha en trevlig sommar.

Läs mer
Många skolelever oförsäkrade i sommar

Många skolelever oförsäkrade i sommar

(SVT) Dalarna och Skåne är de län i Sverige där flest kommuner valt bort att ha sina grundskoleförsäkrade på fritiden. Det konstaterar försäk...

Läs mer
Papperspåsen är inte bättre än plastpåsen

Papperspåsen är inte bättre än plastpåsen

(SVT) Plast, papper, tyg eller nylon – valet av påse engagerar.– Jag tror det blivit en tydlig symbolfråga, säger Åsa Stenmarck, avfallsexpert...

Läs mer
Ungdomsjouren: ”Försäljningen av illegala droger har exploderat på sociala medier”

Ungdomsjouren: ”Försäljningen av illegala droger har exploderat på sociala medier”

(SVT) Uppsala kommun vill få stopp på den illegala handeln med nätsprit och andra droger som figurerar på sociala medier. Nyckeln är tydlig kommu...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in