Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

15 år sedan hans klimatrapport: ”Ungdomarna gör mig mest hoppfull”

15 år sedan hans klimatrapport: ”Ungdomarna gör mig mest hoppfull”

(SVT) Teknologin utvecklades snabbare – men konsekvenserna av klimatförändringarna visade sig vara betydligt mer allvarliga. 15 år efter Sternrapporte...

Läs mer
Varför behövs skönlitteratur i skolan?

Varför behövs skönlitteratur i skolan?

(forskning.se) Läsning lyfts fram som något positivt inom den svenska skolan – men vad skönlitteraturen mer har att erbjuda framstår som oklart. En av...

Läs mer
Vad finns egentligen i sprutan?

Vad finns egentligen i sprutan?

(forskning.se) Vaccin brukar beskrivas som den medicinska uppfinning som har räddat flest liv. Idag har de flesta vacciner en sak gemensamt: De ska ge...

Läs mer
EU till Turkiet: Bollen ligger hos er

EU till Turkiet: Bollen ligger hos er

(SVT) Mer samarbete och stärkta kontakter utlovas från EU till Turkiet – men då krävs också respekt för mänskliga rättigheter.– Vi sträcker ut vår han...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in