Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Tioårig grundskola kommer allt närmare

Tioårig grundskola kommer allt närmare

(SR) Lagförslag om tio år i grundskolan väntas. Regeringen är överens med Liberalerna och Centerpartiet om att införa en tioårig grundskola med skolst...

Läs mer
”Näthat ger samma konsekvenser som traditionell mobbning”

”Näthat ger samma konsekvenser som traditionell mobbning”

(SVT/opinion) Offer för nätmobbning får samma psykosomatiska konsekvenser som de som utsätts för traditionell mobbning. Forskning visar att det inte f...

Läs mer
Stora skillnader mellan svensk och dansk #metoo-bevakning

Stora skillnader mellan svensk och dansk #metoo-bevakning

(SVT) Mediebevakningen kring #Metoo såg olika ut i Sverige jämfört med Danmark, det visar en ny undersökning från Göteborgs universitet. I Sverige lyf...

Läs mer
Så kan bönderna rädda Sveriges elförsörjning

Så kan bönderna rädda Sveriges elförsörjning

(SR) Ett utbyggt elvägsnät med hjälp av småskalig sol- och vindenergi från landets lantbrukare. Så vill forskarna möta framtidens krav på rena transpo...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in