Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Nu får skolor sätta upp kameror utan tillstånd.

Från 1 april behöver exempelvis skolor inte längre ansöka om tillstånd för att sätta upp bevakningskameror. – Det finns en risk för att fler otillåtna...

Läs mer
Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Polisen anmäler Meta för bluffannonserna.

Facebook och dess ägare Meta har anmälts av polisen för att de lägger ut falska annonser från bedragarnätverk. Detta efter Uppdrag gransknings avslöja...

Läs mer
Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Barn i ny undersökning: Föräldrar lägger för mycket tid på mobilen.

Nästan vartannat barn tycker att föräldrarna lägger för mycket tid på mobilen. Det visar en ny dansk undersökning. Tre av fyra barn i undersökningen t...

Läs mer
Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

Var tredje gymnasietjej lider av järnbrist

När forskare i Lund tog blodprover på tjejer i gymnasiet visade det sig att mer än var tredje, 38 procent, lider av järnbrist. På Malmö Latinskola bek...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in