Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Nu börjar fritidskortet gälla

Nu börjar fritidskortet gälla

Från och med den 15 september kan barn och unga få 500 kronor per år i bidrag för att hålla på med fritidsaktiviteter inom kultur och idrott. Men hur ...

Läs mer
Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Rickard, 32, pantade burkar i 13 år – sen kunde han köpa sitt första hus.

Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus. – Jag tyckte inte om att bo ho...

Läs mer
Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu si...

Läs mer
Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Förmögenhetsskatten har blivit den mest debatterade frågan i det norska valet. Högern vill ta bort den och vänstern vill ha kvar den. Fylket Möre och ...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in