Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Skulderna ökar bland unga-skolverket vill få in mer privatekonomi i undervisningen.

Skulderna ökar bland unga-skolverket vill få in mer privatekonomi i undervisningen.

Fler unga fastnar i skulder. Därför ska Hemkunskap få fler timmar på högstadiet. Niondeklassaren Astrid på Nättrabyskolan vill lära sig mer om private...

Läs mer
Fackordförande larmar: Akut kulturkris i Sverige

Fackordförande larmar: Akut kulturkris i Sverige

Nio av tio anställda på landets museer och konsthallar tycker att uppdraget inte kan utföras på grund av urholkade anslag. – Sverige befinner sig i en...

Läs mer
Elev åtalas efter hotfullt tal – extrema åsikter allt vanligare i skolan

Elev åtalas efter hotfullt tal – extrema åsikter allt vanligare i skolan

Det var under en engelskalektion som en högstadieelev från Landskrona höll ett tal inför sin klass där han uttryckte hat mot hbtqi-personer och sa att...

Läs mer
Många unga har shopping som hobby

Många unga har shopping som hobby

Mer än var femte tjej mellan 19-29 år ser shopping som en hobby och många unga föredrar ”köp nu, betala senare”-lösningar. Samtidigt fortsätter skuldb...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in