Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Saudiarabien köpte Dreamhack: Nu gör festivalen reklam för regimens turistprojekt.

Dreamhack i Stockholm sponsras av Saudiarabiens turistprojekt Qiddiya. Sponsorskapet kommer i spåren av att Saudiarabiska staten köpte Dreamhack 2022....

Läs mer
MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

MSB:s nya råd: Så pratar du med barn om krig och kris.

Nu skickas en uppdaterad version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ut till alla hushåll i landet.– Det är bra, då är man beredd, säger Gäv...

Läs mer
I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

I delar av Pakistan syns tät smog ända från rymden.

Sjukhusen i pakistanska Punjab svämmar över och regionens styre har förbjudit utomhusaktiviteter från 11 till 17 november. Anledningen är det täta lag...

Läs mer
Fyra av tio elever brister i digital kompetens

Fyra av tio elever brister i digital kompetens

En stor andel elever saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information.Det visar den internationella studien Icils som und...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in