Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Här är kritiken som skapat ”stor kris” på BBC

Vad som började med en läckt internrapport om bristande opartiskhet, med ett inslag om Donald Trump i fokus, har de senaste dagarna blommat ut till en...

Läs mer
Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Disco och extra draperi – så löser skolan duschproblemet

Lärare, föräldrar och elever vittnar om att det har blivit allt vanligare att elever skippar duschen efter idrottslektionen. Johan Skytteskolan i Älvs...

Läs mer
Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

Klimatmötet COP30 startar – nobbas av tyngsta världsledarna

I skuggan av krig, upprustning och ekonomiska svårigheter drar FN:s klimattoppmöte COP30 igång i Belém i Brasilien. Målet är att minska den globala up...

Läs mer
Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Allt fler svenskar använder AI – ”Hjälper till med uppgifter”

Det har skett en kraftig ökning av svenskarnas AI-användning. På Umeå universitet har det blivit ett självklart verktyg att använda bland studenterna....

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in