Att lyckas eller misslyckas i skolan? Hur jobbar man med delaktighet?

En ensam pojke i en gränd.

(Lärarnas riksförbund) Vad är det som avgör om elever lyckas eller misslyckas i skolan? Ofta letar vi svar i sådant som vi inte kan rå på, som elevernas eget ansvar, men vad händer om vi istället vänder på perspektivet och tittar på det som sker i undervisningen och hur delaktiga eleverna är kring innehållet? Kan vi då hitta svar som hjälper eleven att lyckas?

Förslag på lektion inom temat:  Trygga klassrummet

Läs artikeln.

Nyhetstips

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele satsar på utbildning i samisk kultur: ”Öppnar för dialog”

Lycksele är ledande i frågan om samisk kompetensutveckling inom äldreomsorgen. Som en del av regeringens satsning Äldreomsorgslyftet utbildar de nu si...

Läs mer
Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Skatt för det rikaste-en av de hetaste valfrågorna i Norge

Förmögenhetsskatten har blivit den mest debatterade frågan i det norska valet. Högern vill ta bort den och vänstern vill ha kvar den. Fylket Möre och ...

Läs mer
Polisens larm: Fler unga blir utpressade för nakenbilder

Polisens larm: Fler unga blir utpressade för nakenbilder

Polisen larmar om att allt fler unga pressas på pengar av kriminella – som hotar att sprida nakenbilder om de inte betalar. TA DEL AV ARTIKELN OCH DIS...

Läs mer
Böter för störande ljud i lokaltrafiken

Böter för störande ljud i lokaltrafiken

Londonborna har fått nog av störig musik och högljudda telefonsamtal i stadens tunnelbanor. Nu ska en omfattande kampanj sätta stopp för oljudet. – De...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in