Så här använder du våra lektioner

Publicerad den: 18 augusti, 2017

Sex huvudteman

Värdegrunden är uppbyggd efter sex teman:

  • Kamratskap och trygghet
  • Social kompetens
  • Social hållbarhet
  • Ekologisk hållbarhet
  • Självkänsla och empati
  • Mångfald, jämställdhet och inkludering

”Om, för och genom”

Till varje tema finns ett antal lektioner för olika årskurser och ämnen. Lektionerna är uppbyggda efter metoden ”Om, för och genom”. Nedan illustreras metoden genom exempel kring demokrati.

  • Om – Syftar till att lära eleverna om demokrati och mänskliga rättigheter.
  • För – Syftar till att eleverna kan utveckla förmågor för att kunna ta del av och verka aktivt i demokratin.
  • Genom – Syftar till att lära eleverna om demokratiska principer praktiseras i skolan.

Lektionerna

Varje lektion är kopplad till ett tema, en årskurs och ett eller flera ämnen. Du kan genomföra lektionen i helskärmsläge. Då kan du välja om eleverna ska arbeta i deras datorer/läsplattor eller om du vill använda projektor. Du kan även skriva ut eller spara lektionen om du vill.

Alla lektioner följer samma struktur och är uppdelade i ett antal steg:

1. Introduktion

Här introduceras lektionen och målen.

2. Kom igång

Här kan du starta upp lektionen genom att använda något av våra ”Nyhetstips”. Dessa består av aktuella nyheter och till varje nyhet har vår redaktör valt ut ett antal frågor för att diskutera nyheten.

3. Om

I detta steg arbetar eleverna med kunskaper om till exempel mänskliga rättigheter eller klimat.

4. För

Här arbetar eleverna mer mot förmågor för att till exempel kunna ta del av och verka aktivt i demokratin eller klimatdiskussionen.

5. Exit ticket

Varje lektion avslutas med en enkel exit ticket för att stämma av vad eleverna lärt sig eller vad de kanske vill lära sig mer om.

6. Genom

Denna del är till för hela skolan, ett arbetslag eller bara din klass. Tanken är att de kunskaper och förmågor som inhämtats under lektionen ska omsättas i konkret handling. Det kan handla om att ta fram regler eller förhållningssätt hur man är mot varandra eller motverka olika negativa strukturer.

7. Koppling till kursplaner

Här hittar du kopplingar till det centrala innehållet och till läroplanens olika delar.

 

Nyhetstips

”Om inte polisen lyssnar, vem ska göra det då?”

”Om inte polisen lyssnar, vem ska göra det då?”

(SVT) Fatou känner att polisen inte tar henne och andra i förorten på allvar. Det får henne att känna att de inte är viktiga. Hon undrar hur v...

Läs mer
Regeringen: Svensken slänger för mycket mat

Regeringen: Svensken slänger för mycket mat

(SverigesRadio) Varje år slängs omkring 45 kilo ätbar mat och dryck per person i Sverige. Nu har regeringen gett ett antal myndigheter i uppdrag at...

Läs mer
Festival utan män i Göteborg

Festival utan män i Göteborg

(kristianstadbladet) Det är nu klart att den mansfria festivalen Statement kommer att äga rum på Bananpiren i Göteborg. Förslag på lektion inom ...

Läs mer
Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

(SVT) Man ska inte sluta cykla bara för att det blir vinter. Många kommuner, forskare och cykelentreprenörer försöker nu få oss att använda cyk...

Läs mer

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad inom värdegrundsfrågor.
Fyll i mejl för nyhetsbrev.

Logga in